eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Kiderült, mikor tiltják ki a dízeleket Budapestről

Kiderült, mikor tiltják ki a dízeleket Budapestről

A dízelüzemű járművek kitiltása Budapesten legkorábban 8-10 év múlva lehet reális - hangsúlyozta a főpolgármester szokásos sajtótájékoztatóján. Tarlós István részletesen beszélt a lépcsőzetesen életbe lépő fővárosi szmogrendelet dízelautósokat érintő tilalmairól is.

A dízelautók németországi kitiltásának minapi engedélyezésével kapcsolatban a főpolgármester elmondta: a magyar környezeti szabályozási rendszer nem hasonlítható a némethez, mert az általános közlekedési tilalom kimondására Magyarországon az önkormányzatoknak nincs törvényi felhatalmazása. Ezen kívül Németországban több más kapcsolódó területen is előrébb tartanak.

"Budapesten is kell majd foglalkozni e kérdéssel, mi ezt a szakmai szempontok szerint legkorábban nyolc vagy tíz év múlva tudjuk bevezetni" - mondta Tarlós István. Hozzátette: az Autóklubot is felkérték, hogy készítsenek ők is előtanulmányokat a dízelüzemű járművek jövőjére vonatkozó állásfoglalások megsegítésére. (Korábban mi is megírtuk: valós a veszélye annak, hogy szabályozás hiányában Magyarország a német városokból kitiltott dízel üzemű gépkocsik temetőjévé válik.)

Beszélt a főpolgármester a tavaly ősszel kihirdetett, lépcsőzetesen bevezetésre kerülő szmogrendelet 2017. november 10-ig a 0-4-es környezetvédelmi osztályú gépjárművek forgalmának korlátozásáról szólt. November 11-től kiegészült a belső égésű motorral hajtott, rendszám nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmának tilalmával.

Idén jön a következő fokozat: 2018. október 1-jén fog hatályba lépni az új kiegészítés, a 7-8-as forgalmi osztály, vagyis az Euro 3-as dízelüzemű gépjárművek forgalmának tilalma. Ezzel a korlátozottak aránya jelentősen megnő: 2015-ben az üzemben tartók harmadát érintette a szmogriadós közlekedési tilalom, idén ősztől ez az arány 40 százalékra fog emelkedni.

2019. október 1-jén lép hatályba az újabb szigorítás, akkortól már a 10-11-es környezetvédelmi osztályú, vagyis az Euro 4-es dízelüzemű gépjárművek tilalmával. Ekkor a használt gépjárművek mintegy fele, a 2015-ös adatok alapján 52 százalék fog a riasztási fokozat forgalomkorlátozása alá esni.

Az 55 százaléknál nagyobb mértékű fővárosi közlekedési korlátozás már nem megalapozott - hangsúlyozta Tarlós István.

Ha a korlátozás alá eső szennyező gépjárművek aránya 45 százalék alá fog csökkenni, akkor lesz indokolt a fővárosi szmogrendelet felülvizsgálata.

A következő fokozat majd a dízelüzemű Euro 5-ösök korlátozását jelenti, és azután pedig a 13-as dízelüzemű Euro 6-os gépjárművek kerülhetnek korlátozás alá.

A jogszabály következő felülvizsgálata a 2018-as adatok és az addigi tapasztalatok alapján 2019-ben lesz időszerű.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×