A jövedelmi különbségeket jelentősen befolyásolja az iskolai teljesítmény, az iskolázottság.
Ráadásul a szegénység kockázata nagyon nagy mértékben függ attól, hogy a háztartásfő alacsonyan vagy magasan iskolázott-e. Ebből következik, hogy a gyermekek szegénységét is nagyban befolyásolja a szülei iskolázottsága. Minél magasabb az iskolázottsága a szülőnek, annál kisebb eséllyel él szegénységben a gyermek – ismertette Gábos András.
Hozzátette, hogy ez persze nem jelent közvetlen kapcsolatot a gyermek iskolai teljesítménye és a későbbi, felnőttkori teljesítménye között, hanem inkább arra világít rá, hogy az iskolázottság, az oktatási rendszerben nyújtott teljesítmény meghatározó jellegű a felnőttkori jövedelmi helyzet, munkaerő-piaci részvétel szempontjából.
„A felnőttkori iskolázottság, felnőttkori kompetenciák nagy mértékben függenek a korábbi iskolai részvételtől, iskolai teljesítménytől. Akár már az óvodai részvétel, az óvodai életkorban való intézményi oktatás is meghatározó jellegű lehet” - hangsúlyozta Gábos András.
„Az OECD Pisa-vizsgálatainak eredményei alapján tudjuk, hogy Magyarországon különösen szoros kapcsolat van a 15 éves korban mért iskolai kompetenciák és a társadalmi háttér, például a szülők iskolázottsága között” - közölte a TÁRKI kutatásvezetője.
„A15 éves korban mért szövegértési és matematika kompetenciaeredmények szerint az alacsony iskolai végzettségű szülők gyermekeinek nagy a lemaradása. Azt is tudjuk, hogy a magyarországi iskolarendszer az otthonról hozott különbségeket nem képes csökkenteni” - tette hozzá a TÁRKI kutatásvezetője.