Elérte a Fővám téri állomást a 4-es metró fúrópajzsa hétfő délelőtt. A fúrópajzs hathetes munkával vágta keresztül magát a Duna alatt.
A DBR szerkezetépítési főmérnöke a helyszínen az InfoRádiónak elmondta: jelentősebb műszaki nehézség nélkül ért a pesti oldalra az alagútépítő pajzs, az állomás zökkenőmentesen fogadta a
berendezést. Hozzátette: az eddigiekhez képest egyszerre nagyobb betonfelület szakadt le, de a pajzs egy perc alatt átért a végső fázison.
Most egy segédszerkezettel nyomókeretet építenek, aminek a segítségével a pajzs továbbindulhat a Kálvin téri állomásra - közölte Németh M. Tibor.
A főmérnök kiemelte: az alagútfúró pajzs északi párja néhány napon belül nekivághat a folyó alatti háromszáz méteres szakasznak, és várhatóan 4-6 hét alatt ér át.
Pesten nehezebb lesz
Az építést ellenőrző Eurometro Kft. projektvezetője elmondta, hogy a 120 méter hosszú, 6 méter átmérőjű, 550 tonnás pajzs a fúrással egyidejűleg az alagút falazatát alkotó, összesen 50 ezer betontübinget is beépíti.
Bozsó Tamás emlékeztetett: több tízéves előkészítő munka után sikerült a budai oldalról átjönni Pestre, és műszakilag is nagy kihívás egy folyó alatt haladni.
{{keretes_cim}}
Súlyosan romlanak az Õrmezőn és környékén lakók életkörülményei, ha a 4-es metró kelenföldi állomásához kapcsolódó közlekedési létesítményeket a jelenlegi tervek szerint valósítják meg - mondta az InfoRádiónak a Levegő Munkacsoport elnöke. Lukács András hozzátette: szervezetüknek van egy alternatív javaslata és remélik, hogy ezzel sikerül a lakosság érdekeit figyelembe vevő, szakmailag megalapozott kompromisszumot kötni a fejlesztőkkel.
A projektvezető szerint Pesten lényegesen nehezebben haladhatnak majd az alagútfúró pajzsok, mint a budai szakaszokon, ugyanis váltakozó: homokos, kavicsos, iszapos és agyagos kőzeten keresztül kell fúrni. Itt mutatja meg igazán a pajzs, hogy mit tud - hangsúlyozta.
Bozsó Tamás arról is beszélt, hogy a pesti szakasz sűrűn beépített terület, ezért minden lehetőségre felkészülnek. Teljes monitoring rendszert építettek ki, amivel az érintett részeken több mint 750 házat figyelnek majd folyamatosan - tette hozzá. A projektvezető elmondta: a legkisebb süllyedést is észlelik, és a megfelelő homloknyomással tudják az épületeket szinten tartani.
A DBR Metró Projekt Igazgatóság közölte: mindent megtesz annak érdekében, hogy az alagútépítés a pesti oldalon befejeződhessen 2010 első felére, és ezután a teljes vonalat birtokba vehessék a belső beépítők és vágányépítők.
Hanganyag: Farkas Dávid