Csaknem 15 milliárd forintba kerül majd a Margit híd felújítása - legalábbis az előzetes becslések szerint. Ma kerül a Fővárosi Kabinet elé a tervezet, amely a korábbi januári időpont helyett jövő év április 30-ától korlátozná a forgalmat a hídon.
Eszerint április végétől a felújítás ideje alatt az autósok elől teljesen lezárnák az átkelőt; a villamosok, a buszok, a kerékpárosok és a gyalogosok viszont továbbra is közlekedhetnének rajta. A tervezet szerint a hidat mindössze két-két napra zárnák le teljesen a forgalom elől májusban, illetve decemberben.
Erre a mintegy 300 millió forintra becsült ideiglenes villamospálya-építés, illetve az ideiglenes villamosforgalomra való átállás miatt van szükség. Összességében az ideiglenes villamosforgalom fenntartásának költségét 610 millió forintra becsülik. A rekonstrukció mintegy 9 milliárd forintos alapprogramjából hatmilliárd forintot az EU finanszírozna.
Egy hónapig lezárva egyszerre két híd
A tervezet - a korábbi változattól eltérően - csökkentené azt az időszakot, amely alatt a Szabadság híd és a Margit híd egyszerre lenne lezárva az autóforgalom elől. A jelenlegi változat szerint ez az időszak egy hónap lenne.
A szakemberek évek óta sürgetik a híd felújítását, az első rekonstrukciós tervek már 1999-ben elkészültek. Azóta a híd állapota rohamosan romlott, a karbantartásért felelős közterület-fenntartó ideiglenes munkákkal próbálta helyreállítani a hibákat.
2003-ban zajlott egy mindenre kiterjedő, részletes hídvizsgálat, amely rámutatott az átkelő gyenge pontjaira. Ilyen pedig akadt bőven - a felújításra viszont nem volt pénz, így továbbra is átmeneti megoldásokat kellett találniuk a szakembereknek.
2006 tavaszán a Combino villamosok érkezése miatt felújították a felsővezeték-hálózatot, ám a vezetékek súlya miatt július közepén kidőlt két tartóoszlop a Margit hídon. Ezt követően az összes oszlopot megerősítették.
Életveszélyes vagy sem?
Aztán tavaly februárban több sajtóorgánum is - szakemberekre hivatkozva - arról cikkezett, hogy életveszélyes a Margit híd. A folyamatosan rozsdásodó pályalemezeket több mint 250 helyen dúcolták alá. A szakértők akkor úgy vélték: a híd pályateste bármikor beszakadhat egy nagy súlyú jármű alatt.
A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. műszaki igazgatója hangsúlyozta: a híd nem életveszélyes. Azt azonban Schulek János is elismerte, hogy az 1947-48-ban újjáépített szerkezet erőteljesen elhasználódott. Aztán tavaly augusztus közepén a híd betonburkolatának egy része kezdett potyogni, a szakemberek közölték: folyamatosan figyelik az átkelő állapotát, ám hasonló esetek bármikor előfordulhatnak.
A városvezetés az utóbbi egy évben hol azt nyilatkozta, hogy összehangolja a Szabadság híd és a Margit híd felújítását, hol pedig az utóbbi átkelő rekonstrukciójának sürgősségét hangsúlyozta. A Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes által jegyzett javaslat a későbbi, április 30-i időpontot jelöli meg, ekkortól zárnák le az autók elől a Margit hidat.
Az előterjesztés több olyan tényezővel is számol, amely miatt csúszhatnak a híd felújítási munkálatai. Ilyen például a kivitelezői közbeszerzési eljárás eredményhirdetésének elhúzódása, a váratlanul magas ajánlati ár és az is, hogy a II. kerület hozzájárulása nélkül kitolódhat az engedélyezési eljárás.
Már itthon is megvásárolható egy új eszköz, ami nagyon hasznos a cukorbetegeknek