eur:
388.49
usd:
360.86
bux:
68568.49
2024. május 7. kedd Gizella

Gaskó: Az egész országban megbénult a vasút

Hajnali 3 órától a reggeli műszakváltásig a vasutasok körülbelül háromnegyede vett részt a sztrájkban - mondta el az InfoRádiónak Gaskó István, a munkabeszüntetést meghirdető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke.

Az érdekképviseleti vezető közölte: a reggeli szolgálatváltás közben összesítik a hajnali sztrájk adatait, 3-tól a vasutasok mintegy 75 százaléka vett részt a sztrájkban, nagy részük VDSZSZ-tag, de mások is csatlakoztak.

Gaskó István szerint eddig sikeres a sztrájk, kevés kivétellel az egész országban megbénult a vasúti közlekedés.

A VDSZSZ elnöke úgy fogalmazott: a sztrájk végéig az utasoknak nem érdemes építeniük a vasúti közlekedésre.

Az érdekképviseleti vezető közölte: a sztrájk addig tart, amíg megállapodnak a munkaadóval, vagy egyéb körülmény merül fel.

Gaskó István szólt arról is, hogy követeléseik nem irracionálisak, hiszen azok összhangban vannak korábbi egyezségekkel. A VDSZSZ elnöke szerint a követeléseik fedezetét jelentő 15 milliárd forint kigazdálkodható, vagy biztosítható a MÁV Cargo privatizációs bevételből.

Az elégséges szolgáltatásokról és a bérekről tartott péntek reggeli megbeszélésen nem született megállapodás a MÁV és a VDSZSZ között. A felek képviselői szombat délután ülnek újra tárgyalóasztalhoz.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete a 2008-ra ajánlott bérfejlesztésen felül 10 százalékos, visszamenőleges emelést vár 2007 júliusától, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből pedig dolgozónként 250 ezer forint egyszeri kifizetést követel.

Nem arra költik

A MÁV Zrt. vezérigazgatója szerint a Vasúti Dolgozók Demokratikus Szakszervezete egy 2004-ben megkötött megállapodásra hivatkozik, amikor a 6,9-es mellé további 10 százalékos béremelést követel.

Heinczinger István elmondta: a megállapodás hatálya 2006. december 31-én járt le, a MÁV pedig nem hosszabbította meg, a VDSZSZ-nek tehát nincs jogalapja a követelésre.

A vezérigazgató közölte: a 10 százalékos béremelés 2,5 milliárd forintba kerülne a MÁV-START-nak, vagyis az államnak, a MÁV Cargo eladásából származó bevétel ugyanis nem a folyó kiadások finanszírozását, hanem más, fejlesztési célokat szolgál.

Heinczinger István az elbocsátásokról is beszélt. Elmondta: akkor küldtek el 600 embert a cégtől, amikor 2005-ben megalakult a MÁV Cargo, amelynél most 200 fővel többen dolgoznak, mint 2006 elején.

A MÁV Cargo vevője vállalta, hogy három évig egyetlen embert sem küld el a társaságtól, a privatizációval tehát újabb munkahelygaranciát kaptak a munkavállalók - tette hozzá a MÁV Zrt. vezérigazgatója.

A jelenlegi helyzetben "nem nagyon lehet" újabb dolgozókat elküldeni a MÁV-tól, mivel a vasútüzem fenntartásához a mostani létszám szükséges - jelentette ki Heinczinger István.

Akadozik

A MÁV sajtófőnöke közölte: az eddigi felmérések alapján a forgalmi irányítók 9, a MÁV Gépészeti Zrt.-nél pedig az alkalmozottak 20 százaléka sztrájkol. Kavalecz Imre úgy vélte: a budapesti elővárosi vasútvonalakon várhatóan óránként indulhatnak vonatok.

A MÁV sajtófőnöke azt közölte: a Déli pályaudvar fogadja és indítja a dunántúli vonatokat, de a Keleti és Nyugati pályaudvaron továbbra sem teljes körű a vonatközlekedés.

Kavalecz Imre hozzátette: járnak szerelvények az északi- és a dél-balatoni vonalakon, és van vonatforgalom Budapest-Pécs között is. A Tiszántúlon, főként Északlelet-Magyarországon akadozik a vonatközlekedés.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.07. kedd, 18:00
Resperger István ezredes
a Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Szent-István Biztonságkutató Központ igazgatója
Nagyot ralizott az OTP!

Nagyot ralizott az OTP!

Ázsiában felemás hangulatban telt a kereskedés hétfő reggel, ezt követően Európában a múlt heti esés után szép pluszban zártak a tőzsdék, és Amerikában is az emelkedésé volt a főszerep. A hét első napján idehaza a külkereskedelmi adatokra volt érdemes figyelni, külföldön pedig nem várható nagyobb piacmozgató esemény. A magyar tőzsdén is kedvező hangulatban telt a kereskedés, elsősorban az OTP-nek köszönhetően.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×