eur:
394.08
usd:
368.38
bux:
66376.55
2024. április 25. csütörtök Márk

A mentők inkább taxisok

A mentők nem mindig mentenek. Sőt, legtöbbször nem mentenek, hanem fuvaroznak. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) hivatalos weblapján közölt statisztika szerint 2005-ben a szolgálat összesen 2.249.286 esetéből 1.568.821 egyszerű betegszállítás volt. Vagyis az esetek nem kevesebb, mint hetven százaléka "taxizás".

A számok ismeretében tehát érthető, hogy a szakemberek miért sürgetik a betegszállítás kiszervezését.
/>
/>Ugyanebben a statisztikában a megtett kilométerek is ijesztő fölényt mutatnak a szállítás javára. Az OMSZ 216 mentőállomásának 830 gépkocsija tavaly összesen 53 millió kilométert tett meg. Ebből mindössze 14 millió kilométer volt, amit a sürgősségi ellátás, tehát a mentőszolgálat egyik alapfeladata miatt futottak le a mentőautók.
/>
/>A betegszállítás is alapfeladat, de nem mindegyik
/>
/>Igaz, most még a betegek fuvarozása is az OMSZ feladata. Erről a szolgálat honlapja ezt írja: "az OMSZ állami feladatként, teljesítési kötelezettséggel ellátandó alaptevékenysége a sürgősségi betegellátás keretébe tartozó földi és légi mentésen kívül az orvosi rendelvényre, legalább mentőápolói szakkísérettel, legfeljebb 6 órán belül végrehajtandó betegszállítás."
/>
/>Nagyon fontos mondat azonban a következő: "a nem sürgős, illetve szakkíséretet nem igénylő betegszállítás az OMSZ teljesítési kötelezettség nélkül ellátható, alapfeladatot kiegészítő tevékenysége, melyet a sürgősségi ellátás veszélyeztetése nélkül, csak szabad kapacitás esetén vállalhat".
/>
/>A szabályok és a valóság
/>
/>Ha tehát a valóság helyett csak a szabály betűjét figyelnénk, azt hihetnénk, hogy a mentőszolgálat kapacitása hetven százalékkal nagyobb, mint amennyire a bajba jutottaknak szükségük van. A számok alapján az is feltételezhető lenne, hogy mentőszolgálat minden szállítandó beteghez hat órán belül odaért úgy, hogy közben a mentésre szorulókhoz is eljutott.
/>
/>Ez természetesen nem így van, és ez a mentőszolgálat weblapját tovább böngészve is egyértelmű. Az OMSZ ugyanis már régóta reklámozza a magán mentőket az interneten. Olyannyira, hogy mind a 46 ilyen céget listába szedte a honlapon. A közelmúlt heteinek kánikulájában kifejezetten arra biztatták a betegeket, hogy a kórházból ne az állami mentőszolgálat kocsijaival vitessék haza magukat, hanem a "maszekokkal", mert az OMSZ-re szükség volt a rosszul lett emberek mentésében.
/>
/>Borsod megye vezet
/>
/>A legtöbb betegszállítást egyébként Borsod megyében végezte tavaly a mentőszolgálat. 2005-ben csak ott 184 ezer esetben fuvarozási céllal indították be a mentőautókat. A második 175 ezer betegszállítással Hajdú-Bihar megye, a harmadik 111 ezerrel Pest megye, majd 91 ezerrel Békés megye következik. A legkevesebb betegszállítási feladatot az OMSZ 2005-ben Komárom megyében végezte el.
/>
/>A múltban ragadt főigazgatő és a fejlesztés alatt álló jelen
/>
/>A mentok.hu címen elérhető weblap egyébként vidám perceket is tartogat a látogatójának. Már az is megüti az olvasó szemét, hogy a honlap szerint az OMSZ főigazgatója még mindig a már lemondott Takács Zoltán, az azonban már valóban mosolygásra késztető, hogy az OMSZ jelene című rovatban az olvasható: fejlesztés alatt.
/>
/>

/>

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Reggel az ázsiai tőzsdéken kedvező hangulatban telt a kereskedés, ezt követően azonban Európában és Amerikában is elfogyott a lendület délutánra a tőzsdéken. Az üzemanyagárakról szóló bejelentést követően is erős a Mol, az olajcég árfolyama  2 százalékos pluszban zárt. Amerikában kis mértékű, vegyes irányú elmozdulás volt látható. Hasonló témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×