eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
London, 2017. február 1.A brit parlament épülete, amelyben az alsóház a Brexit-folyamat elindításához szükséges parlamenti határozattervezetet vitatja meg Londonban 2017. február 1-jén. (MTI/EPA/Andy Rain)
Nyitókép: MTI/EPA/Andy Rain

Lázadás Dzsingisz Kán ellen: a londoniak harmada a kamerarongálók pártján áll

A londoni lakosok harmada támogatja az új, alacsony emissziós behajtási zónát felügyelő kamerák megrongálását – derült ki egy brit felmérésből. Az úttörő módon egy fővárost első ízben lefedő zóna hatalmas indulatokat szított, és a főpolgármestert a tudományos kutatások félremagyarázásával is vádolják.

A londoniak egy hangos és jelentős kisebbsége dühös tüntetésekkel próbálta megállítani Sadiq Khan főpolgármester tervét. A városvezető nem hátrált: a héten a belső zóna után a külterületekre is kiterjesztette az úgynevezett ULEZ-t, a főképp dízel és régebbi benzines autók tulajdonosait napi 12,50 fontra megsarcoló zónáját.

Az elégedetlenek egy része vandalizmusra adta a fejét. Egyetlen útszakaszon 14, rendszámfelismerő kamerát rongáltak meg. A híradások arról szólnak, hogy megjelent egy titokzatos vandál csoport, a Blade Runners, amely videókat posztol partizánakcióiról. Mindezt – a YouGov felmérése szerint – a londoni lakosság egyharmada támogatja.

Az ULEZ, a légszennyezés mértéke és az úgynevezett „klímakatasztrófa” körülbelül olyan megosztó téma, mint a brexit. Aki támogatja, az magát progresszívnek tartja. Szerintük autó nélkül is jól meg lehet lenni.

Aki ellene van, az a demokratikus döntéshozatal hiányát és az aktivisták és politikusok intoleranciáját emlegeti. És azt is, hogy nehezen tudja a munkáját végezni, a gyerekeit ide-oda szállítani és a szüleit látogatni a furgon vagy a kocsi nélkül. Új és drágább elektromos vagy modernebb benzines vagy dízeles kocsira pedig nincs pénze, miközben a külvárosban a tömegközlekedés sem működik olyan olajozottan – bocsánat – hatékonyan, mint a belvárosban.

Mivel London külső kerületeiben nagyobb arányban élnek a régebbi – és a tegyük hozzá, a korábbi brit kormányok bátorítására vásárolt – dízeles autók tulajdonosai vagy a furgont használó vállalkozók, itt nagyobb ellenkezést váltott ki a szennyezéstilalmi zóna kiterjesztése.

Sadiq Khan főpolgármestert ráadásul a döntése alátámasztására használt tudományos kutatások elferdítésével vádolják, ami tovább tüzeli a haragot.

A Dzsingisz Kánnak is csúfolt városvezető egyik érve ez: évente 4000 londoni hal meg a légszennyezés miatt, ezért kell leszoktatni őket legalább a régebbi autókról. Azt is állítja: amúgy is csak minden 10. autó nem felel meg a kibocsátási kritériumoknak, amit autós szervezetek cáfoltak: nem, háromszor annyi.

A 4000 halottról szóló állítást – ami iskolapéldája annak, hogyan tud egy politikus tudományos kutatási eredményeket szelektíven tálalni – közben egy amúgy újrahasznosítást propagáló, de írása alapján konzervatív szimpátiájú cég, a Klean Industries szedte ízekre. Kiderítette ugyanis, hogy a főpolgármester a tekintélyes Imperial College 2021-es tanulmányát magyarázta félre. Egyrészt az „összefüggés” kifejezést cserélte le arra, hogy „okozza” – pedig a tudományban az összefüggés nem bizonyított ok-okozat. Továbbá, a tanulmány csak a magas és nem az alacsony szennyezettségű övezetek potenciális egészségkárosító hatására terjedt ki, és nem nevezte a légszennyezést a statisztikában felsorolt halálesetek egyedüli kiváltó okának.

A szerzők a politikusokkal szemben inkább azzal akarták kifejezni a légszennyezés mértékét, hogy az mennyire rövidítheti le az életet. Az általuk használt, 2008-as adatok alapján átlagban kilenc hónappal. Azóta viszont adatok szerint 44 százalékkal csökkent a nitrogén-dioxid és 18 százalékkal a részecskeszennyezés Londonban.

Amiből az következik, hogy Khan zónájának kiterjesztése nem 4000-rel, hanem 4 és 50 közti mértékben csökkenti majd a légszennyezéshez köthető – de nem bizonyítottan általa okozott haláleseteket és extra néhány óra vagy maximum két nap életet adhat.

Cserébe viszont további kamerákat állítanak fel a városban – és ez már a Klean Industries spekulációja –, potenciálisan megalapozva egy későbbi útdíjas rendszer bevezetését.

Címlapról ajánljuk
Ő volt az egyik leggazdagabb orosz egyenruhás. Most rács mögé kerül

Ő volt az egyik leggazdagabb orosz egyenruhás. Most rács mögé kerül

Ő volt az egyik leggazdagabb orosz katona. Most rács mögé kerül. Oroszországban őrizetben várja az ellene induló korrupciós nyomozást Tyimur Ivanov védelmi államtitkár, akit az egyik leggazdagabb egyenruhásként írtak le. Igatlanportfólió, autókollekció, svájci síelések és a celebekkel való bulizás – a hivatalnok playboyhoz méltó életet élt.

Nagy meglepetés várható az áprilisi diktálós gázszámláknál

A fura április, sőt tavasz miatt meghökkentő gázszámlákat kaphatnak a diktálós fogyasztók. Mindez azért érdekes, mert ezrek kaptak az elmúlt két hónapban mínuszos számlákat főleg a nagy meleg miatt. Az elmúlt 10 nap szokatlan hidege fordított esetek is hozhat. Megpróbáljuk elmagyarázni, hogy miért.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×