Itt a brit „elégedetlenség nyarának” újabb monstre akciója: 1900 szakszervezeti dolgozó – daru- és gépkezelő, valamint rakodó - teszi le a munkát Felixstowe-ban, az ország legnagyobb konténerkikötőjében. A komplexumban 30 éve nem volt sztrájk, és a Unite szakszervezet szerint a több mint egy hetes leállásnak komoly hatásai lesznek az évi 4 millió konténert ki- és berakodó kikötőben.
A munkabeszüntetés az egymást érő közlekedési sztrájkok közepette történik. A britek régebben a franciákon élcelődtek, hogy ők azok, akik mindig tüntetnek, de idén nyáron maguk is belejöttek sztrájkolásba. A hétvégén például vasúti dolgozók és buszvezetők álltak le a munkával.
Felixstowe dolgozói a 10 százalékot meghaladó inflációt kompenzáló fizetésemelést akarnak, miközben a kikötő csak 7 százalékot ajánl nekik és azt magyarázza, hogy az ajánlat összességében még magasabb béremelést is jelent. Korábban pedig az Angol Központi Bank elnöke sürgette a brit dolgozókat arra, hogy ne kérjenek fizetésemelést, mert azzal csak tüzelik az inflációt.
A szakszervezeti tagok a megélhetési válságra és a brutális módon dráguló energiaszámlákra hivatkozva elutasították az ajánlatot. A Unite pedig közölte, hogy a kikötő az elmúlt két évben több, mint 240 millió font profitot termelt, de azt nem hajlandó megosztani a dolgozókkal.
Kérdés, hogy konténerkikötői sztrájk mekkora csapást okoz a brit gazdaságnak.
Felixstowe-n halad át az Egyesült Királyságba konténeren küldött áruk közel fele.
Leállása miatt előfordulhat hogy más brit vagy európai kikötőkbe irányítják át például a bútorokat és autóalkatrészeket szállító hajókat.
Kamionos cégek azt mondták, hogy komoly veszteségekre számítanak a sztrájk miatt, míg kereskedelmi ágazati képviseletek szerint egyes cikkeknek felmehet az ára a boltokban. Azt azonban elismerték, hogy az élelmiszer ellátási láncokban nem lesz zavar, mert a friss zöldség, gyümölcs már a raktárakban van.
A sztrájk megzavarhatja a konténerforgalmat – ez történt a pandémia vége felé és után, ami azzal járt, hogy a kikötőkben ragadt konténerek miatt durván megugrott azok bérleti költsége.
Kisebb üzleteket is súlyosan érinthet a sztrájk, egy kerékpáros szaküzlet vezetője a BBC-nek elmondta, hogy a legtöbb árut Felixstowe-on keresztül kapják.
A kikötő menedzsmentje közben azt állította, nem lesz hatása a sztrájknak az ellátási láncokra. „Kellemetlenség lesz, nem katasztrófa” – mondta egy forrás. „Az ellátási láncok immár hozzászoktak az akadozáshoz... ez az új normális” – mondta.