Ha a mérőműszerek szmogriadót jeleznek, nem kell majd fizetni sem a metrón, sem a villamoson, sem a trolin, illetve autóbuszon. A lakosokat ezzel akarják arra ösztönözni, hogy hagyják otthon autóikat, és váltsanak tömegközlekedési eszközre, hogy megőrizzék a cseh főváros tiszta levegőjét. A javaslat értelmében a bérletesek az ingyenes napokon nem kapnának költségtérítést.
Becslések szerint a tervezett intézkedés napi mintegy 5 millió koronájába, (62 millió forint) kerül majd az önkormányzatnak.
A városvezetésnek azonban az anyagi feltételek előteremtésénél is nagyobb fejtörést okoz a gépjárműpark bebiztosítása,
mivel a tömegközlekedési eszközök már így is kapacitásuk felső határán működnek.
A város szorosan együttműködik a Cseh Hidrometeorológiai Intézettel, az általuk kimutatott mérési adatok alapján döntenek az ingyenes közlekedési napokról. A statisztikai adatok alapján Prágában évente átlagosan 5-7 napon kellett szmogriadót elrendelni az elmúlt években, ám mivel tavaly szigorítottak a légszennyezettségi határértéken, ez a szám idén valószínűleg magasabb lesz.
Van olyan város is az országban, ahol még ennél is rosszabb a helyzet. Ez pedig az észak-morvaországi egykori bányászváros, Ostrava, ahol elsősorban a gyárak felelősek a túlságosan szennyezett levegőért.
Prágában a szennyezés 80 százaléka a közlekedésből származik.
A prágai önkormányzat emellett tervezi a fűtésben a szilárd tüzelőanyagok visszaszorítását is.
A cseh fővárosba látogató turistákat azonban nem rettenti el a szmogriadó. A statisztikai hivatal múlt pénteki adatai szerint tavaly 7,9 millió turista látogatott el a száztornyú városba, közülük 6,7 millió volt a külföldi állampolgár. Az önkormányzat szerint ugyan a turizmus hatalmas bevételt jelent Prágának, de számos negatív következménye is van, elsősorban a történelmi belvárosban. Ott a nagyszámú szórakozóhely működése miatt súlyos probléma a magas éjszakai zajszint, amelynek csökkentése a közelmúltban bevezetett úgynevezett éjszakai polgármester egyik legfontosabb feladata.