A szövetségi kormányzat a nyáron még azt forszírozta, hogy a csődvédelmet kért American Airlines mondjon le arról, hogy egyesüljön a kisebb US Airways-szel. Az érv az volt, hogy a fúzió fékezné a versenyt és magasabb jegyárakhoz vezetne.
Washington a héten azonban meggondolta magát, miután a két légi vállalat belement, hogy riválisainak ad át le- és felszállási jogokat.
A két cég 52 úgynevezett slottól válik meg a Washingtonhoz közeli Reagan és a New York-i LaGuardia reptereken. Ez azt jelenti, hogy összes le- és felszállási slotjuk egyhatodát engedik át a versenytársaknak, ami napi 44 járatot érint.
A rivális fapados cégeknek nagyobb hozzáférést biztosítanak a bostoni, chicagói, dallasi, Los Angeles-i és miami reptereken.
Az Amerikai Igazságügyminisztérium immár úgy jellemezte a hírt, hogy az növelni fogja a versenyt az amerikai légi közlekedésben. "Példanélküli a le- és felszállási jogok feladása a fontos reptereken - ez drámai módon javítja majd a diszkont légicégek versenylehetőségeit" - mondta Bill Baer igazságügyi államtitkár.
Az ágazattal foglalkozó szakértők ugyanakkor emlékeztetnek rá, hogy US Airways és az American 6700 járatából csak 112-t érint az alku.
A kompromisszum nyomán 25 százalékkal megugrottak az American Airilnest birtokló AMR cég részvényeinek árai. Drágultak az ügyletből profitáló fapados cégek, a Southwest Airlines és a JetBlue papírjai is.
Az alku elmaradása azt jelentette volna, hogy a csődeljárás alá vont American Airlines a bíróságon találta volna magát. A fúzió nyomán több kisebb amerikai város számára öt évre garantálják a légi járatokat Arizona, Florida, Michigan, Pennsylvania, Tennessee és Virginia szövetségi államokban.
A 11 milliárd dolláros egyesülésre várhatóan már decemberben sor kerül.
Szerző: Szvetnik Endre (London)