Afrika, Ázsia és Latin-Amerika szomjazik a sörre, ami jól jön a nagy nemzetközi cégeknek. A 2008-as hitelválságot követő gazdasági válság véget vetett a nagyvállalati fúziók korának, de erről valamiért nem szóltak a söriparnak - jegyzi meg a Guardian. A világ nagy sörgyárai továbbra is nagy ütemben terjeszkednek és építik birodalmaikat.
A Heineken most szerzett engedélyt arra, hogy megvegye az Asia Pacific Breweries gyártót, a népszerű thai Tiger sör előállítóját. Az ár szerény 6 milliárd euró. Két évvel ezelőtt a mexikói Sol gyártóját, a Femsa Cervezát vásárolta fel, még nagyobb pénzért.
Közben bevásárlókörúton járt a SABMiller, a Pilsner Urquell, a Grolsch és a Peroni gazdája is, amely a Foster'st illesztette be gyűjteményébe 10,5 milliárd euróért.
Négy évvel ezelőtt, a válság kezdetén két nagy gyártó 33 milliárd dolláros ügylet során egyesült. Az Aheuser-Busch és az InBev egy tető alá hozta a Budweiser, a Becks, a Stella és a Hoegaarden márkákat.
Az, hogy a Heineken a feltörekvő piacok felé fordult, nem meglepetés. A Kínában, Afrikában és Latin-Amerikában megindult vagyonosodás nyomán Európa és Észak-Amerika jelentősége kezd visszaszorulni. A Just-Drinks ágazati portál szerint 2016-ra a feltrörekvő piacok adják majd a világ sörfogyasztásának 72 százalékát. Afrika hamarosan nagyobb piac lehet, mint eddig a fejlett világ volt. A SABMiller a múlt héten nyitott meg egy többmillió dollárért épült sörüzemet Nigériában.
A legnagyobb piacbővülést azonban Kínában tapasztalták. Húsz évvel ezelőtt a kínaiak alig nyúltak sörhöz, 2001-ben 15, tavaly pedig már 30 liter volt az éves fejenkénti átlagfogyasztás.
A kínaiak maguk is sörhatalomnak számítanak az éttermekben kapható Tsingtao sörrel. Az InBev kilenc éven belül hatszoros bevétel-növekedésre számít Kínában. A Heinekennek pedig annyira fontos volt az ázsiai ügylet, hogy még rá is ígért eredeti ajánlatára, hogy kivásárolhassa partnerét.
A Guardian idézi Szilágyi Zsuzsát, az Euromonitor International elemzőjét, aki megerősítette: az ügylet nagyon fontos a Heinekennek, mert a cég eddig nem volt jelen Ázsiában. Mindeközben az európaiak sörözési szokásai változnak: bár még többet isznak, mint a kínaiak, de egyre inkább az egyedi, különleges söröket és nem a tömegmárkákat keresik.
A rendőrség szerint gond van az új Sió-zsilippel