A cégvezetőket vörös szőnyeg és VIP-kiszolgálás fogadta, így nehéz elhinni, hogy egy válságban lévő ágazat képviselői - pedig így van, egy szóval jellemezhető a légiipar: törékeny - írja az Observer.
Az elmúlt 12 évből 7-ben többmilliárd dollár veszteséget produkáltak a légitársaságok, az európai cégek, amelyek "a vihar epicentrumában vannak" az idén várhatóan 1 milliárdot veszítenek.
Néhány cég fúziókkal próbál ellenállni - így a British Ariways és az Iberia, valamint az Air France és a KLM. A német Lufthansa az elmúlt öt évben bekebelezte az Austrian Airlinest és a svájci Swisst. Az 56 éves múlttal rendelkező Malév és a Spanair, a negyedik legnagyobb spanyol cég azonban már hiányzott a tanácskozásról - jegyzi meg a brit lap. Christoph Franz, a Lufthansa főnöke arról beszélt, hogy a megkötések miatt a kisebb cégeket már nem lehet megvenni, hanem azok csődre vannak ítélve, pedig kevesebb légitársaság kellene. "Amerikában hat nagy hálózat van, Európában 50 légitársaság" - mondta.
Tony Tyler, az IATA elnöke nem volt hajlandó megjósolni, hogy az idén még ki juthat a sorsukra, de azt kénytelen volt elismerni, hogy még a legnagyobb játékosok sem immunisak, és további csődök várhatók. Az ausztrál Quantas részvényeinek ára a 17 évvel ezelőtti alapítás óta először esett egy ausztrál dollár alá, mivel a megszorult európaiak sorra mondják le útjaikat, a kerozin ára pedig drasztikusan megugrott. Az ausztrál cég külföldieknek történő eladását eddig törvény tiltotta, de nem tudni, mit hoz a jövő.
Talán csak a gazdag, Öböl-beli légitársaságok nincsenek veszélyben. Vannak, akik azt javasolják a Quantasnak, hogy próbáljon együttműködni a Qatar vagy az Emirates cégekkel. A gazdag Öböl-beli cégek azonban nem akarnak szövetségeket és azt mondják: a saját lábukon is megállnak.






