Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia

"Kevesebb európai légitársaság kellene"

Nehéz év előtt állnak a világ légitársaságai, miközben az öbölbeli cégek előretörnek a nemzetközi személyszállítási piacon. A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség, az IATA konferenciájáról már hiányzott a Malév és a Spanair - jegyezte meg tudósításában a brit Observer.

A cégvezetőket vörös szőnyeg és VIP-kiszolgálás fogadta, így nehéz elhinni, hogy egy válságban lévő ágazat képviselői - pedig így van, egy szóval jellemezhető a légiipar: törékeny - írja az Observer.

Az elmúlt 12 évből 7-ben többmilliárd dollár veszteséget produkáltak a légitársaságok, az európai cégek, amelyek "a vihar epicentrumában vannak" az idén várhatóan 1 milliárdot veszítenek.

Néhány cég fúziókkal próbál ellenállni - így a British Ariways és az Iberia, valamint az Air France és a KLM. A német Lufthansa az elmúlt öt évben bekebelezte az Austrian Airlinest és a svájci Swisst. Az 56 éves múlttal rendelkező Malév és a Spanair, a negyedik legnagyobb spanyol cég azonban már hiányzott a tanácskozásról - jegyzi meg a brit lap. Christoph Franz, a Lufthansa főnöke arról beszélt, hogy a megkötések miatt a kisebb cégeket már nem lehet megvenni, hanem azok csődre vannak ítélve, pedig kevesebb légitársaság kellene. "Amerikában hat nagy hálózat van, Európában 50 légitársaság" - mondta.

Tony Tyler, az IATA elnöke nem volt hajlandó megjósolni, hogy az idén még ki juthat a sorsukra, de azt kénytelen volt elismerni, hogy még a legnagyobb játékosok sem immunisak, és további csődök várhatók. Az ausztrál Quantas részvényeinek ára a 17 évvel ezelőtti alapítás óta először esett egy ausztrál dollár alá, mivel a megszorult európaiak sorra mondják le útjaikat, a kerozin ára pedig drasztikusan megugrott. Az ausztrál cég külföldieknek történő eladását eddig törvény tiltotta, de nem tudni, mit hoz a jövő.

Talán csak a gazdag, Öböl-beli légitársaságok nincsenek veszélyben. Vannak, akik azt javasolják a Quantasnak, hogy próbáljon együttműködni a Qatar vagy az Emirates cégekkel. A gazdag Öböl-beli cégek azonban nem akarnak szövetségeket és azt mondják: a saját lábukon is megállnak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.

Pusztító, ahogy a Temu meghódította a magyar piacot

A magyar e-kereskedelmi forgalom meghatározó szereplőjévé vált a kínai központú Temu, amely a belföldi rendelések tizedét tudhatja magáénak. A platform népszerűségét azonban jelentősen befolyásolhatják az Európai Unió tervezett vámszabályozási módosításai.
VIDEÓ
Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Előbukkant a legújabb béketerv, Moszkva Európát sem támadhatná – Ukrajnai háborús híreink csütörtökön

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök első alkalommal ismertette azt a húszpontos békekeretet, amelyről Ukrajna és az Egyesült Államok tárgyal, és amely az Oroszországgal kötendő megállapodás alapjául szolgálhat. Az elnök mielőbbi tárgyalásokat sürgetett Donald Trumppal ezeknek az ügyeknek a rendezésére - írja a Reuters hírügynökség. Oroszország és Ukrajna átfogó megnemtámadási megállapodást köt, amelynek betartását űralapú, pilóta nélküli megfigyelőrendszer ellenőrzi. Az Egyesült Államok, a NATO és az európai országok a NATO ötödik cikkelyéhez hasonló, kölcsönös védelmi garanciákat vállalnának Ukrajna felé. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×