eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar

Így működik a dugódíj Londonban

Tarlós István budapesti főpolgármester korábban jelezte, hogy 2013-tól behajtási adót, azaz dugódíjat vezetnének be a főváros egy részére vonatkozóan. Hasonló rendszer Londonban már 2003 februárja óta érvényben van.

Londonban rendszámleolvasó kamerák segítségével működik a város hatalmas belterületére érvényes dugódíj rendszer. Hétfőtől péntekig, reggel 7 és este 6 óra között csak 10 font, azaz mintegy 3200 forintnak megfelelő összeg lefizetése ellenében lehet behajtani a belső kerületekbe. A szabálysértőket ennek hatszorosára büntetik. Néhány átszelő sugárút használata ingyenes, de ezekről a zónában nem lehet fizetség nélkül letérni.

A kifizetés interneten eszközölhető, akár a behajtást követő napon is. Az automata ellenőrző és regisztráló berendezéseket az IBM működteti, igen kis hibaszázalékkal.

A londoni dugódíj alól mentesek az autóbuszok, minibuszok és taxik, a mentő-, tűzoltó- és rendőrautók, továbbá a nem benzinnel hajtott gépjárművek. A dugódíj-köteles kerületekben lakók 90 százalékos kedvezményt élveznek, ha egyben kifizetnek egy-egy hetet. A díj külföldi rendszámú autókra is vonatkozik, bár nem-fizetés esetén a büntetést nehéz behajtani. Az Egyesült Államok és Németország diplomáciai képviselete nem hajlandó autóira vonatkozóan elismerni a díj jogosságát, adónak tekinti, és a diplomaták adómentességét kimondó Bécsi Egyezményre hivatkozik.

London szingapúri példára vezette be a behajtási díjat, más angol városokat még nem sikerült az elfogadására bírni, bár a skóciai Edinburgh városvezetése esetleg rövidesen megszavazza.

Kétségtelen, hogy hétköznapokon munkaidőben könnyebb lett a közlekedés London belső kerületeiben, hat óra után azonban újra nagy a zsúfoltság. A legforgalmasabb a Westminster városrész, itt vannak a színházak, a szórakozóhelyek és rengeteg a vendéglő. Jelenleg este és vasárnap délután bizonyos járdaszakaszok mentén ingyenes a parkolás.

A kerület önkormányzata most ennek a megszüntetésére és csillagászati parkolási díjak bevezetésére készül, aminek katasztrofális hatása lehet a helyi szolgáltatóiparra. Széleskörű tiltakozómozgalom indult a tervezet megvalósítása ellen, még a kormánypárti főpolgármester is túlzónak tartja Westminster kormánypárti önkormányzatának ezt a bevételnövelő elképzelését.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

A világbajnok BMX freestyle-os néhány évre abbahagyta a versenyzést, de amikor a sportága bekerült az olimpiai programba, hamar visszatért. A népszerű influenszer az InfoRádióban elmondta: a BMX freestyle-ban nem lehet előre jósolni vagy esélyeket latolgatni, sok tényezőtől, körülménytől függ, hogy sikerül egy-egy verseny, de a kvótaszerzés lesz a célja a júniusi, budapesti olimpiai selejtezőn.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×