Infostart.hu
eur:
382.4
usd:
327.85
bux:
0
2025. december 5. péntek Vilma
Windows of the white airplane - copy space
Nyitókép: Chalabala/Getty Images

Lezuhan a gép, és mindenki túléli? Egy lépéssel közelebb vagyunk ehhez

Indiai mérnökök egy speciális megoldással érnék el, hogy a lezuhanó repülőgép utasai minél nagyobb eséllyel túlélhessenek egy balesetet.

Különleges megoldást terveztek az indiai BITS Pilani magánegyetem mérnökei, amely a repülőgép utasait hivatott védeni, ha balesetet szenvedne a repülőgép. A Rebirth nevű projekt lényege, hogy a repülőgép törzsébe teleptett légzsákok a zuhanás esetén kinyílnának, így tompítanák a becsapódást, és esélyt adnának az utasoknak a túlélésre – írja az Interesting Engineering nyomán a hvg.hu.

Az Eshel Wasim és Dharsan Srinivasan által létrehozott rendszer mesterséges intelligenciát és érzékelőket használ a baleset észlelésére, és automatikusan aktiválódik, ha a repülőgép 914 méter alá süllyed. A pilóták szükség esetén manuálisan is felülbírálhatják a rendszer indítását. Jeff Edwards, az amerikai haditengerészet nyugalmazott tisztje szerint az elgondolás érdekes, de azt is számításba kell venni, hogy a gépeknek plusz súlyt kell magukkal vinni ahhoz, hogy elkerüljenek egy egyébként 20 évente egyszer előforduló balesetet.

A rendszer a döntések meghozatala előtt figyeli a hajtóművek állapotát, a gép irányát, sebességét, magasságát, a hőmérsékletet és a pilóta tevékenységét. Ha a baleset elkerülhetetlen, a légzsákok az orrban, a törzs alján és a farokrésznél kevesebb mint két másodperc alatt kinyílnak. A légzsák speciális anyagokból készülne, amelyek segítenek tompítani a becsapódás erejét.

A csapat már megépített egy 1:12 arányú prototípust. A rendszer szenzorokat, mikrovezérlőket és szén-dioxid-tartályokat kombinál, az egészet pedig a mesterséges intelligencia működtet. A rendszer reagál a sebesség, a rezgés és az erő változásaira, és sorban aktiválja a biztonsági lépéseket.

A számítógépes szimulációk alapján a megoldás ugyan furcsán néz ki elsőre, de 60 százalékkal képes tompítani a becsapódás mértékét. A mérnökök most arra készülnek, hogy repülőgépgyártókkal és laboratóriumokkal együttműködve teljes méretű modelleket teszteljenek szélcsatornákban és ütközési szimulációkban. Emellett azt tervezik, hogy a rendszert kompatibilissé teszik mind az új, mind a meglévő repülőgépekkel.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

Orbán Viktor péntek reggel: a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját

A Kossuth rádióban kezdte pénteki munkanapját a miniszterelnök. Elmondta, a következő napokban derül ki, hogy a háború továbbterjed a mi irányunkba vagy letekerik a lángját. Nem vagyunk még kint a vízből, de egy kevésbé feszült és kockázatos időszak előtt állhatunk. Ha a háborút a harctéren kell megoldani, a fenyegetettség nőni fog – fogalmazott. Beszélt az orosz energiától való függésünkről, a gyenge Európáról, a Tisza Párt állítólagos programjáról és a kettős állampolgárság népszavazásának évfordulójáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
Így jut 20 évig fix áron zöldenergiához az ország egyik legnagyobb iparvállalata

Így jut 20 évig fix áron zöldenergiához az ország egyik legnagyobb iparvállalata

A Bosch csoport két magyarországi telephelyén is on-site naperőművet épít az E.ON, és 20 éves, hosszútávú energiavásárlási szerződés (PPA) keretében látja el a vállalatot zöldenergiával. A konstrukciónak számos előnye van az ellátásbiztonság, a kiszámítható költségek és a dekarbonizációs célok szempontjából egyaránt. Arról, hogy miért éri meg valójában ezt a megoldást választani, hogyan érdemes belefogni, és milyen szempontokat érdemes mérlegelni a döntés során, a Portfolio Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdezte.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×