2024. április 28. vasárnap Valéria
46 ezer éves orsóférget élesztettek újra. Forrás:Twitter/Shadi Hoby Yani
Nyitókép: Forrás:Twitter/Shadi Hoby Yani

Megdöbbentő, hogy életre kelt egy negyvenhatezer éves állat - videó

Az orsóférget a szibériai permafrosztban találták a tudósok.

A tudósok sikeresen újjáélesztettek egy orsóférget, amely elképesztően hosszú ideig, 46 000 évig volt fagyot a szibériai talajban. Ez az ősi féreg olyan fenséges lényekkel élt együtt, mint a gyapjas mamutok, az óriási jávorszarvasok és a kardfogú tigrisek. Az orsóférget több mint 10 méterrel a felszín alatt találták és egyfajta hibernált állapotban, az úgynevezett kriptobiózisban volt.

Ez olyan különleges élettani helyzet, amikor a szervezet anyagcseréje olyan minimális szintre csökken, hogy szinte észrevehetetlen. Az ilyen állapotban lévő egyedek képesek oxigén és víz nélkül is életben maradni, sőt elviselik a szélsőséges hőmérsékleteket, legyen az fagyos hideg vagy perzselő hőség.

Teymuras Kurzchalia, a drezdai Max Planck Molekuláris Sejtbiológiai és Genetikai Intézet emeritus professzora jelentős áttörésként értékelte ezt a felfedezést. Megjegyezte, hogy a korábban hasonló körülmények között talált állatok csupán évtizedeket éltek így túl, de nem évezredeket.

Érdekes módon nem ez az első alkalom, hogy orsóférget találtak a szibériai örökfagyban. Öt évvel ezelőtt az oroszországi Talajtudományi Fizikai-kémiai és Biológiai Problémák Intézete egy hasonló orsóférget fedezett fel. Ezek közül a tudósok képesek voltak újraéleszteni kettőt is újra éleszteni a tudósok úgy, hogy egyszerűen vízbe helyezve őket. Körülbelül száz másik orsóférget egy németországi laboratóriumba szállítottak további tanulmányozás céljából.

A drezdai és kölni laboratóriumokban végzett genetikai kutatások után a tudósok megállapították, hogy ezek a férgek nem tartoznak új fajhoz. Ezek a rugalmas lények egy speciális cukrot, úgynevezett trehalózt termelnek, amely valószínűleg segíti őket a kiszáradás és a fagyos környezet túlélésében.

Az ilyen orsóférgek tanulmányozása betekintést nyújthat abba, miként őrizhető meg az élet rendkívüli környezeti hatások mellett is. Illetve közelebb vihet annak megértéséhez, hogy bizonyos állatok miként élhetnek túl rendkívül szélsőséges viszonyokat is nagyon hosszú ideig.