2024. június 24. hétfő Iván
Nyitókép: Pixabay

Sosem volt természeti jelenség Kínában: ijesztő jövőre világítanak rá a kövek

Egy patak közelében találták meg a szokatlan összetételű követ.

A műanyagszennyezés új formájára bukkantak a kutatók: kőzetekhez kémiailag kötött vékony műanyaghulladék-rétegeket találtak Kínában – írja a Nature. Az eredmény megerősíti, hogy a műanyag Földünk geológiai rendszerének már most részét képzi.

Már 2020-ban találtak olyan üledékes kőzetet Brazíliában, amelyben rétegei közé kupakok, műanyag fülbevalók és egyéb szemét ágyazódott be: más tudósok olyan formációkkal találkoztak, melyekben műanyag ragasztott össze kőzeteket, homokot és egyéb, természetes és emberei eredetű anyagokat.

Deyi Hou, a pekingi Csinghua Egyetem talaj- és talajvízkutatója kollégáival Hecsi városában találták a műanyag lemezzel bevont sziklákat, egy patak közelében találták. Az Environmental Science and Technology című folyóiratban április 3-án közzétett tanulmányuk az első, amely a környezetben található műanyag és kőzetek közötti kémiai kötéseket tár fel.

A műanyag forrása a patakban és környékén felhalmozódott szemét: polipropilén fóliák – melyeket többek közt műanyag zacskók készítéséhez használnak – és polietilén fóliák, melyeket a gazdák növények letakarására használnak.

Spektroszkópiai műszerekkel végzett vizsgálataik szerint a polietilén fóliák felületén található szénatomok a kőzetben lévő szilíciumhoz kötődtek kémiailag, oxigénatomok segítségével.

Hou szerint ezt a kötést a Napból érkező ultraibolya fény vagy a műanyag sziklákon élő mikrobák virágzó közösségének anyagcsere-tevékenysége idézhette elő. Úgy tűnt, hogy a csapat által talált polipropilén fóliák inkább fizikai erők, mint kémiai kötések révén kapcsolódtak a sziklákhoz.

A műanyag sziklák nemcsak a Föld geológiájának változása miatt jelentősek, hanem azért is, mert mikroműanyaggal szennyezik a környezetet. Ez a szennyezés messzire juthat el, az állatok élelemnek hihetik azt, és a növényi szövetekbe is bekerülhet. Hogy lássák, pontosan mennyi mikroműanyag keletkezhet így, a fóliák egyes részeit laborban nedves-száraz ciklusoknak tették ki. Megállapításaik szerint sokkal gyorsabban születik így mikroműanyag, mint a hulladéklerakókban, tengervízben és tengeri üledékben lecsapódó műanyagot utánzó laboratóriumi tesztek során.

Hou kutatása négy mintán alapszik: a tudós tisztában van vele, hogy további vizsgálódásokra és mintákra van szükség. Egyes geológusok úgy látják, hogy a műanyag kőzetekkel kapcsolatos kutatások bizonyítékot adnak arra, hogy az ember a huszadik század közepe óta alapvetően megváltoztatta a bolygó geológiáját. Egyesek szerint ezt a változást

egy új geológiai korszaknak, az antropocénnek kellene elnevezni.

A következő hetekben az antropocén munkacsoport szavazni fog arról, hogy az ipari és radioaktív anyagok vizsgálata alapján a Föld melyik pontján kezdődhetett el ez a földtörténeti korszak.

Az UEFA üzent Szoboszlai Dominiknak Varga Barnabás szörnyű sérülése kapcsán

Az Európai Labdarúgó Szövetség (UEFA) hétfőn közleményben védte meg az egészségügyi stábot, amely Varga Barnabás súlyos sérülésénél működött közre vasárnap este a skótok elleni, stuttgarti Európa-bajnoki mérkőzésen.
2024.06.25. kedd, 18:00