2024. március 1. péntek Albin
Nyitókép: Ludwig van Beethoven német zeneszerző portréját ábrázoló közlekedési lámpa Bonnban 2019. december 13-án. A zeneszerző születésének 250. évfordulója alkalmából 2020-ban koncertsorozatokkal és megemlékezésekkel tisztelegnek az emléke előtt. MTI/EPA/Friedemann Vogel

Beethoven rejtélyes halála: DNS-tesztek hozták el a megoldást

Közel 200 évvel ezelőtt halt meg, Ludwig van Beethoven halálának okát mégis mindössze a napokban sikerült felfedni DNS-tesztek elvégzésével – számolt be a hírről a Current Biology folyóirat. A tanulmány szerint a zeneszerző genetikailag hajlamos volt a májbetegségekre, mindezt pedig tetézte alkoholizmusa.

Az 1770-ben, Bonnban született, majd 56 évesen, Bécsben 1827-ben elhunyt Beethovent a bécsi klasszika harmadik nagy alakjának tartják, Joseph Haydn és Wolfgang Amadeus Mozart mellett, így az sem meglepő, hogy a klasszikus zene későbbi alakjait nagyrészt az ő munkássága ihlette meg, és motiválta.

Ammenyire zenei tehetsége és nagysága megkérdőjelezhetetlen, halálának okára az azóta eltelt közel 200 évben sem sikerült pontos választ adni. Egészen mostanáig, ugyanis tudósok úgy vélik, megoldották a hosszú ideje húzódó rejtélyt.

A német zeneszerző öt hajszálát felhasználva ugyanis DNS-elemzést végeztek a német tudósok, akik ennek köszönhetően meg tudták állapítani, hogy halálát valószínűleg a krónikus alkoholfogyasztás miatt kialakult májelégtelensége és májzsugorodása okozta.

Ezenkívül további olyan tényezőket is találtak, amelyek hozzájárultak a zenész halálához, így a dokumentum többek között beszámol a májbetegségre való genetikai hajlamról, és arról is, hogy a zeneszerző hepatitis B-ben szenvedett.

A most publikált tanulmányt 2015-ben kezdték készíteni, így nyolcévnyi munka után jutottak eredményre a kutatók - írja az Index.

A tanulmányból kiderült, hogy Beethoven süketsége nem genetikai eredetű volt, a kutatók pedig azt is megállapították, hogy a zeneszerző 20-as éveiben elhúzódó hasi fájdalmainak szintén nincs genetikai vonatkozása.

A vizsgálatot végző szakemberek szerint emellett szintén Beethoven májbetegségekre való hajlamát bizonyítja, hogy 1821 nyarán sárgaságban szenvedett, amely tovább rontotta egészségi állapotát.

Beethovennek genetikai hajlama volt a májbetegségekre. A metagenomikai elemzések azt is feltárták, hogy Beethovennek a halála előtti hónapokban biztosan hepatitis B fertőzése volt – áll a tanulmányban, amely szerint ezek és az alkoholfogyasztás miatt kialakult májzsugorodása vezettek végül a művész halálához.

Elemző az átfogó jelentésről: Párizs kezd rájönni, hogy a migráció nem mehet így tovább

A francia kormány nem fordít elegendő forrást az illegális bevándorlás elleni küzdelemre. A francia számvevőszék jelezte, hogy a kitoloncolások száma elenyésző, miközben félmillióra becsülik az országban jogellenesen tartózkodók számát, ezért a jelenleginél nagyobb anyagi ráfordítást szorgalmaz az illegális migráció elleni küzdelem hatékonyabbá tételére. Az InfoRádió Gönczi Róbertet, a Migrációkutató Intézet elemzőjét kérdezte.
2024.03.01. péntek, 18:00
Kandrács Csaba
a Magyar Nemzeti Bank alelnöke
Szép pluszban zártak az amerikai indexek

Jó hangulatban telt a kereskedés ma reggel Ázsiában, ezt követően emelkednek az európai tőzsdék is, Amerikában pedig szintén jó hangulatban telt a kereskedés, az emelkedést a Nasdaq vezette.  Igencsak eseménydúsan telik a nap a magyar tőzsdén, az osztalékról szóló bejelentés hatására kilőtt a Duna House, de szenved a Masterplast és az AutoWallis is. A hazai blue chipek közül pedig csak az OTP árfolyama van pluszban.