2024. április 28. vasárnap Valéria
Az Európai Déli Obszervatórium által 2020. szeptember 14-én közreadott, ALMA (the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) űrtávcső segítségével készült kép a Vénusz bolygóról. A Nature Astronomy szaklap szeptember 14-ei számában megjelent tanulmány vezető tudósai bejelentették, hogy a Vénusz bolygó erősen savas felhőiben foszfingáz nyomaira bukkantak, ami arra utal, hogy mikrobák élhetnek a Föld lakhatatlan szomszédján. A foszfingáz molekuláit az ALMA és a James Clerk Maxwell  űrtávcsövek (JMTC) segítségével fedezték fel.
Nyitókép: MTI/EPA/European Southern Observatory/ESO/M. Kornmesser & NASA/JPL/Caltech

Bombafelfedezés: a Vénusz felhőtakarója életet rejthet

Bakteriális életformák bizonyítékára bukkantak a bolygó felhőtakarójában.

A bolygó felhőiben nitrogénből és hidrogénből álló, színtelen gáz, az ammónia lehet jelen - vélik a Cardiffi Egyetem, az MIT és a Cambridge-i Egyetem kutatói.

A tudósok kémiai folyamatok modellezése során mutatták meg, hogyan semlegesítheti kémiai reakciók sorozata a környező kénsavcseppeket, ha azokban nyomokban ammónia is jelen van. Ez azt eredményezheti, hogy a felhők savassága -11-ről nullára csökkenne, és bár ez a pH-skálán még mindig nagyon savas, olyan szintet jelent, amelyen az élet potenciálisan létezhet, írja a Sky News.

"Tudjuk, hogy a Földön az élet savas környezetben is fejlődhet, de semmi sem olyan savas, mint amilyennek a Vénusz felhőit hittük.

Ha valami ammóniát termel a felhőkben, akkor az potenciálisan élhetővé teszi ezt a környezetet" - mondta el a tanulmány társszerzője, William Bains, a Cardiffi Egyetem Fizikai és Csillagászati Karának munkatársa.

A csillagászok és a tudósok a hetvenes évek óta tanulmányozzák a Vénusz felső légkörében található ammóniát, főként azért, mert mindig is úgy gondolták, hogy a bolygó felülete olyan forró, hogy az élet ott elképzelhetetlen. A mostani feltételezés szerint a felhőkben potenciálisan megtalálható életformák a földi baktériumokhoz hasonlatosak.

A tudósok úgy vélik, hogy az ammónia eredete biológiai, nem pedig természeti erők, például villámlás vagy vulkánkitörés hozták létre azt. Sara Seager professzor, az MIT Föld-, Légkör- és Bolygótudományi Tanszékének másik társszerzője szerint

nem lehetne ammónia a Vénuszon,

mivel abban hidrogén van, amiből pedig kevés található a Vénuszon.

"Minden olyan gáz, amely idegen a környezettől, automatikusan felveti az élet gyanúját" - mondja.

„Fegyverkezési verseny” van a baktériumok és az emberiség között – nem mi állunk győzelemre

Pál Csaba akadémikus biológus és csapata az Európai Kutatási Tanács támogatásával azt vizsgálják a következő években, hogy az újonnan fejlesztett antibiotikumok mennyire hatékonyak az ellenálló baktériumokkal szemben. A HUN-REN SZBK Biokémiai Intézetének tudományos tanácsadója az InfoRádióban elmondta: mivel a baktériumok egyre jobban képesek alkalmazkodni az antibiotikumokhoz, ma már sokkal veszélyesebbek, mint korábban.

Nagy meglepetés várható az áprilisi diktálós gázszámláknál

A fura április, sőt tavasz miatt meghökkentő gázszámlákat kaphatnak a diktálós fogyasztók. Mindez azért érdekes, mert ezrek kaptak az elmúlt két hónapban mínuszos számlákat főleg a nagy meleg miatt. Az elmúlt 10 nap szokatlan hidege fordított esetek is hozhat. Megpróbáljuk elmagyarázni, hogy miért.