INFORÁDIÓ 
2019. november 18. hétfő
Jenő

adat

mobil

applikáció

Milliárdos rejtett üzletágra derül fény - szinte mindenkit érint

Milliárdos rejtett üzletágra derül fény - szinte mindenkit érint

Infostart

Sokszor be sem vallják a mobilapplikációk kínálói, hogy önként átadjuk tartózkodási helyünk koordinátáit a szolgáltatás igénybevételéért cserébe - a nap 24 órájában.

Az utóbbi években új iparág született: pénzzé teszik helyváltoztatási adatainkat, amiket mobilalkalmazásainkon keresztül gyűjtenek be tőlünk.

A napi mozgásokat követő adatok elvileg névtelenek, közben viszont nagyon is személyesek, érzékenyek, és ismeretükkel bárki könnyedén beazonosítható.

Mint az Mfor.hu a The New York Times oknyomozó cikkét szemlézve írja, a legmélyebb részletekig minden mozgásunkat követik.

Azzal, hogy a telefonjaink mini jeladók, alighanem mindenki tisztában van, ám azzal talán kevésbé, hogy számos népszerű, ártalmatlannak tűnő telefonos alkalmazásban dolgoznak folyamatosan olyan beépített kódsorok, melyek akár két másodpercenként is lehívhatják és továbbíthatják aktuális pozíciónk adatait.

Az amerikai újság "próbából" beazonosította például Lisa Magrin 46 éves matektanárnőt,

ő volt ugyanis az egyedüli az egész államban, aki minden hétköznap ugyanazt a 14 mérföldes utat tette meg munkahelyére, az adatok alapján pedig még az osztálytermet is beazonosították, ahol a leggyakrabban volt az iskolában.

Az újság által megtekintett adatokból a teljes napját kiolvasták, ellátogatott mások mellett egy fogyókúrás csoportba, bőrgyógyászhoz, kutyát is sétáltatott, és korábbi élettársánál is eltöltött egy éjszakát.

Négy hónap alatt 8600-szor hívták le a koordinátáit, ami átlagosan 21 percenkénti rögzítést jelent.

Magrin szerencsés volt, volt ugyanis olyan telefontulajdonos, akinek az adatait 14 ezerszer hívták le, és olyan is, aki így adta ki magáról a saját tudta nélkül, hogy abortuszklinikán volt.

A The New York Times kutatásai szerint legalább 75 cég kereskedik a kapott nyomkövetési adatokkal olyan telefontulajdonosoktól, akik engedélyezték készülékükön a helymeghatározást.

Az USA-ban nagyjából 200 millió okostelefonról gyűjtenek adatokat, ez az eszközök felét jelenti. Csak az országban 21 milliárd értékben adtak el úgy árukat a kereskedők, hogy abban lokáció-központú hirdetések voltak segítségükre. Az IBM például időjárásjelentő appok felvásárlásával lépett be a piacra.

Az anonimitás ígéretét az is hiteltelenné teszi, hogy a személyekhez társított kódszámokat az éjszakai tartózkodási hely alapján könnyen "meg lehet fejteni", majd elég, ha csak annyit tudunk, egy adott időben hová ment, és máris tudjuk követni bármikor.

Természetesen a helyzeti paraméterekkel kapcsolatban elvileg bele kell egyeznünk az adatszolgáltatásba, de az appok erről szóló tájékoztatója sokszor hiányos.

Az applikációs ipar kezdetben csak a szolgáltatások és hirdetések személyre szabásáról szólt.

A lokációkövető ipart a Google és a Facebook vezeti, akik saját felhasználóik adataival dolgoznak. Mindkét cég azt mondja, nem adják el őket, hanem saját termékük csiszolására és targetált hirdetések értékesítésére használják a lokációkövetést. A Google azt közölte, hogy úgy módosították az adataikat, hogy azok kevésbé legyenek egzaktak.

A címlapról ajánljuk

INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

A médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Magyar Mecenatúra Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018