2024. március 28. csütörtök Gedeon, Johanna

Újabb nagy foltot találtak a Jupiteren - nézze meg!

A Nagy Vörös Folt után újabb nagy foltot fedeztek fel a Jupiter felszínén.

Kutatók közlése szerint a hideg, sötét folt 24 ezer kilométer hosszú és 12 ezer kilométer széles, a bolygó felső légkörében helyezkedik el és jóval hűvösebb, mint forró környezete, ezért kapta a Nagy Hideg Folt nevet.

Újabb nagy foltot találtak a Jupiteren - nézze meg!

Az óriásbolygó már ismert Nagy Vörös Foltjával ellentétben az újonnan felfedezett meteorológiai jelenség folyamatosan változtatja alakját és méretét.

Egy brit kutatócsoport egy Chilében lévő teleszkóp segítségével rögzítette a Jupiter légkörének hőmérsékletét és sűrűségét. A kutatók az adatokat összehasonlították több ezer, a hawaii teleszkóp által az évek során készített felvétellel, ekkor került előtérbe a Nagy Hideg Folt, amely

több ezer éves is lehet.

A jelenség nagy sötét foltként látható a Jupiter felső légkörének forró környezetében. (A Jupiterről egyébként a Hubble is készített nemrég egy lenyűgöző fényképet, azt és egy animációs videót itt nézhetik meg.)

"A Nagy Hideg Folt a Nagy Vörös Foltnál sokkal változékonyabb, akár napok vagy hetek alatt változik formája és mérete is, de újra és újra megjelent az elmúlt 15 évben, abban az időszakban, melyre visszatekintve megfelelő adatokkal rendelkeztünk a kutatására. Ez arra utal, hogy állandóan megújul" - fejtette ki Tom Stallard, a Leicesteri Egyetem kutatója.

Stallard szerint a Jupiter felső légköre számos egyéb képződményt rejthet még. A tudósok a jövőben nagy figyelmet szentelnek a Nagy Hideg Folt alapos megismerésének és a többi lehetséges jelenség felfedezésének. Ebben földi teleszkópok és a NASA Jupiter körül keringő, Juno nevű űrszondája lesz segítségükre.

A csillagászok felfedezésüket a Geophysical Research Letters című szaklapban mutatták be.

A Nagy Hideg Foltot a kutatók szerint a Jupiter mágneses mezejének hatása okozhatja. A nagy tömegű bolygó látványos sarki fénye hőáramlatok formájában energiát bocsát ki a légkörbe. Ezáltal egy hűvösebb régió alakul ki a termoszférában, a légkör és az űr határán lévő rétegben. A Nagy Hideg Folt a környező atmoszféránál mintegy 200 Kelvinnel hűvösebb. Feltételezhető, hogy a hosszan tartó lehűlés a légkörben a Nagy Vörös Folthoz hasonló örvény kialakulását eredményezi - írja a PhysOrg tudományos portál.

Kis-Benedek József az Arénában: a moszkvai merényletet nem csak az Iszlám Állam szervezte

Az Iszlám Állam mellett ukrán katonai hírszerzést sejti a 137 ember halálát követelő múlt pénteki terrortámadás mögött Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő, címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt arról is, hogy folyamatosan erősödik az együttműködés Irán, Oroszország és Kína között, és részletesen szólt arról is, hogy miért fontos az izraeli miniszterelnöknek, hogy háborúzzon a gázai övezetben, és kik támogatják ebben.

MNB: megnőtt a forint inflációra gyakorolt hatása

A korábban vártnál mérsékeltebb növekedés, alacsonyabb, de az év közben kissé emelkedő infláció vár a magyar gazdaságra az idén – derül ki a Magyar Nemzeti Bank inflációs jelentéséből, amely 2025-re vetíti előre a 3 százalékos inflációs cél elérését.