0
2024. március 29. péntek Auguszta

Nem a légzés volt a kopoltyú elsődleges célja

Kanadai biológusok kísérleti eredményeik alapján úgy vélik, hogy az evolúció során a kopoltyúk elsősorban a vegyi anyagok testen belüli szabályozására jöttek létre, és csak ezt követően vették át a légzés szerepét a bőrtől.

A British Columbia Egyetem kutatói Clarice Fu zoológus vezetésével szivárványospisztráng-lárvákban tanulmányozták a kopoltyúk fejlődését. Ahogy a lárvák növekedtek, kopoltyúik előbb voltak képesek a vérben található ionok koncentrációjának szabályozására, mint hogy oxigént kezdtek volna felvenni a vízből - számoltak be a kutatók a Royal Society Proceedings B című folyóiratában.

Az ionok elektromos töltéssel rendelkező részecskék, amelyek közül számos elengedhetetlen a szervezet sejtjeinek működéséhez. Ha azonban túlságosan feldúsulnak, mérgezővé válnak. A halak a környező vízből veszik fel az ionokat, amelyek édesvízi fajok, így tehát a pisztráng esetében is nagyobb koncentrációban vannak jelen a vérükben.

Amikor még fejletlenek a kopoltyúk, az ionfelvétel jelentős része a bőrön át zajlik, a kopoltyúk kifejlődésével azonban a funkció áttevődik oda. Mindez korábban következik be, mint az oxigénfelvételnek az áthelyeződése.

Az egyedfejlődésből következtetni lehet az evolúciós folyamatra, hiszen hasonló hatások érik a fejlődő lárvát, mint a fejlődő fajt - például egyre aktívabb élet, nagyobb méret, vastagabb bőr. Tehát az, hogy a lárvák fejlődésekor később vette át a légzés szerepét a kopoltyú, mint az ionszabályzásét, arra enged következtetni, hogy ez az evolúció során is hasonlóképp zajlott le.

Fábián László: nem elérhetetlen cél a kétszáz fős magyar csapat a párizsi olimpián

A jelenlegi világranglista-helyezések alapján több mint húsz sportágban lehetnek érdekeltek a magyarok a nyári ötkarikás játékokon – mondta az InfoRádióban a Magyar Olimpiai Bizottság főtitkára. Fábián László beszélt a hazai rendezésű kvalifikációs versenyek, köztük az április 25-én kezdődő szegedi evezős Európa-bajnokság jelentőségéről is.
A béke lehetőségéről beszélt a moszkvai miniszter, csúcsfegyvereket kaphat Kijev – Háborús híreink pénteken

Oroszország kész garantálni a folyamat többi résztvevőjének jogos biztonsági érdekeit az ukrajnai konfliktus békés rendezése esetén, ha maga is ugyanilyen garanciákat kap - jelentette ki Szergej Lavrov orosz külügyminiszter az Izvesztyija című lapban pénteken közölt interjúban. Az Egyesült Államok korábban ellenállt Ukrajna kérésének a nagy hatótávolságú ATACMS rakéták szállítására. Az elmúlt időszak eseményei következtében Washington újraértékelheti álláspontját - számolt be a Defense One. Cikkünk folyamatosan frissül.