2024. április 27. szombat Zita

Nézze meg a különleges, rózsaszín leguánt!

Különleges, rózsaszín földi leguánfajt azonosítottak olasz és ecuadori kutatók a Galápagos-szigeteken. A hüllőfaj, amely ismeretlen maradt Charles Darwin előtt egykori, a szigeteken folytatott megfigyelései alkalmával, hogy a fajok korábban váltak szét, mint azt az angol természettudós feltételezte elméletében.

Az olasz-ecuadori tudóscsoport a Proceedings of the National Academy of Sciences című amerikai tudományos kiadványban megjelent közleményében írja: felfedezésük azt bizonyítja, hogy a Galápagos-szigetek tartogatnak még evolúciós újdonságokat.

A rózsaszín leguánok (más néven: iguánák) első példányaira 1986-ban bukkantak rá, ám úgy vélték, hogy a rózsaszínű alapon fekete foltos hüllőknek pigmentációs zavara van. Többéves kutatómunka után jutottak a szakemberek arra a következtetésre, hogy új fajról van szó. A leguánt megnézheti, ha ide kattint.

A tudósok szerint az újonnan felfedezett faj léte arra utal, hogy a Galápagos-szigeteken a Darwin által feltételezettnél jóval korábban, mintegy öt millió éve megtörtént a szétválás. Ez az időpont jóval korábbi, mint amit más fajoknak, például a Darwin által elemzett pintyeknek tulajdonítanak.

"Nem állapítottuk még meg a populáció méretét, de becslésünk szerint kicsi lehet, mert eddig 36 példányt sikerült csapdába ejtenünk, hogy megvizsgálhassuk" - mondta Washington Tapia, a Galápagosi Nemzeti Parkban végzett kutatások vezetője. A rózsaszín egyedek 1,8 méter hosszúra nőhetnek, és a hasonló fajoktól eltérően nincs a hátukon tüskesor.

A páratlan természeti adottságokkal, élővilággal rendelkező Galápagos-szigeteket az UNESCO 1978-ban vette fel a világörökségi listára.