Infostart.hu
eur:
400.31
usd:
341.86
bux:
98986.44
2025. július 8. kedd Ellák
Map Strait of Hormuz and Persian gulf countries
Nyitókép: 200mm/Getty Images

Ha nukleáris fegyvere nincs Iránnak, gazdasági atombombát még ledobhat ezzel a lépéssel

A Hormuzi-szoros lezárásával hosszú ideje fenyegetőzik Irán, és a Forradalmi Gárdának valószínűleg meg is lennének hozzá az eszközei. Ezzel a lépéssel a fél világot elvágnák a kőolajtól és a cseppfolyós földgáztól.

A Hormuzi-szoros egy keskeny, nagyjából 33-40 kilométer széles tengersáv, amely az Arab-tengert köti össze a Perzsa-öböllel, miközben észak felé a közeli partok már Iránhoz tartoznak észak, míg délen Omán található. Mintegy 60 kilométeren keresztül tart ez a helyzet, mindez pedig azt jelenti, hogy ez egy rendkívül sebezhető pontja a világkereskedelemnek - írja a Portfolio.

Mindezeken túl maga a normál forgalom egy mindössze 3,5 kilométer széles csatornán halad keresztül, ennek a nagy része Irán tengeri területére esik. Itt viszonylag könnyen mondhatja azt a katonai hatalom, hogy néhány hadihajóval, esetleg aknazárral, vagy rakétatámadásokkal ellehetetleníti a kereskedelmi forgalmat.

Az átkelőhely kiemelkedően fontos, ugyanis ezen a tengerszoroson keresztül hagyja el az öblöt Irak, Kuvait, Szaúd-Arábia, Bahrein, Katar és az Egyesült Arab Emírségek kőolajának és a cseppfolyósított földgázának döntő többsége.

Szám szerint 2022-ben naponta átlag 21 millió hordó olaj vagy olajtermék haladt keresztül a tengerszoroson naponta, ami a teljes világkereskedelem 22 százalékát teszi ki. Az amerikai Energy Information Administration (EIA) egyenesen a világ "kőolajszállító zsilipjének" nevezte a tengerszorost. Havonta körülbelül 3000 nagyméretű szállítóhajó halad át itt.

Ha valami történne a Hormuzi-szorosban, ami megakadályozná a forgalmat, az súlyos következményekkel járna. Szinte biztosan az egekbe szökne az energiahordozók ára, mivel a globális kínálat drámaian csökkenne, másrészt borítékolható, hogy erre már országok sokasága adná fel a jelenlegi, csendes semleges politikáját.

A Perzsa-öböl országai számára a szénhidrogén-export jelenti az elsődleges bevételt, így szinte biztos, hogy ők sem vennék jó néven, ha Teherán elvágná őket a világtól.

A rezsim blokádja napirenden van, ezt pedig az iráni parlament tagjának, valamint az Iszlám Forradalmi Gárda Hadtest (IRGC) dandártábornokának, Eszmajil Koszarinak a nyilatkozata is megerősíti. Ő arról beszélt, hogy komolyan fontolóra vették a kulcsfontosságú átkelővel kapcsolatos drasztikus beavatkozást. A legfrissebb hír éppen az, hogy már egyetlen tankert sem enged át itt Irán, kizárólag az engedélyükkel.

A lehetséges válaszlépésekre a katonai nagyhatalmak is készülnek, folyamatosan megfigyelik az itteni történéseket. Az Egyesült Királyság Tengerészeti Kereskedelmi Műveletek Hivatalának (UKMTO) Közös Tengerészeti Információs Központjának is szemmel tartja a változásokat, legutóbb június 16-án adtak ki jelentést a területre vonatkozóan, akkor a növekvő elektronikus interferenciákra figyelmeztettek. Felhívták az arra közlekedők figyelmét, hogy fokozott figyelemmel vezessenek, kifejezetten a helyzetjelentésre vonatkozóan érzékeltek problémákat.

A helyzet hasonló ahhoz, mint amikor a jemeni húszik fenyegették és lezárták a Báb-el-Mandeb tengerszorost, megtámadtak minden olyan hajót, ami szerintük Izrael érdekeit szolgálta. Sok szállítócég inkább úgy döntött, hogy Afrika megkerülésével juttatja célba a szállítmányt, van azonban egy lényeges különbség:

amíg a Báb-el-Mandeb-szoros egy hosszabb és költségesebb úttal kiküszöbölhető, addig a Hormuzi-szoros egy zárt tengeröblöt köt össze a világtengerrel, és nincs helyette alternatív kerülőút.

Ebben az esetben tehát gyakorlatilag minden szállítmány beszorulna az Öbölbe, vagy előtte kellene várakozni az Ománi-öbölben. Felmerül a kérdés, hogy a szárazföldön miért nincs kerülőút vagy alternatív infrastruktúra. Csak Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek épített olyan szárazföldi olajvezetéket, amivel megkerülhető a Hormuzi-szoros.

Elvileg Teheránnak szinte elemi érdeke lenne, hogy eszkaláció esetén lezárja a Hormuzi-szorost, azért mégsem ennyire egyértelmű a helyzet. Az Arab-félsziget országai ugyanis elsősorban a Távol-Kelet hatalmaival kereskednek, Kína, India, Japán és Dél-Korea a legnagyobb felvásárlói a helyi szénhidrogéneknek.

Mivel ezekkel az országokkal alapvetően nincs különösebb problémája a rezsimnek, sőt, Kína egyenesen a legnagyobb szövetségesei közé tartozik, ezért számolnia kellene azzal is, hogy lényegében a saját (potenciális) szövetségeseivel babrál ki, akár hosszú időre nehézzé téve a diplomáciai közeledést.

Vagyis a tengerszoros lezárása csupán egy végső ütőkártya lehet Teherán kezében akkorra, amikor már "minden mindegy". A lépéssel ugyanis a világ jelentős részét magára haragítaná, illetve globális gazdasági hatásokkal járna. Teheránban a politikai (és vallási), valamint a katonai elit is tudja, hogy az átjáró lezárását már csak az utolsó pillanatban szabad bevetniük, mivel ezzel végleg elszigetelhetik magukat.

Címlapról ajánljuk
Elnapolták Donald Trump vámbombáját, de ez csak fokozza az aggodalmakat

Elnapolták Donald Trump vámbombáját, de ez csak fokozza az aggodalmakat

Július 9-én, szerdán lejárt volna a határidő, ameddig Donald Trump amerikai elnök felfüggesztette a még április elején kivetett globális vámjait, de most augusztus elsejéig elhalasztották a bevezetésüket. Világszerte nagy az aggodalom, mert eddig csak néhány ország tudott megállapodást kötni az Egyesült Államokkal, és egyelőre nincs egyezség az Európai Unióval sem.

Estére pozíciót váltott a zivatarlánc – megint változtatni kellett a veszélyjelzésen

Délebbi vonalon indult el a vihar az ország területén nyugatról keletre, mint korábban számítani lehetett, eszerint kellett frissíteni a jelzést.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.09. szerda, 18:00
Kovács Erik
a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézet vezető kutatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×