eur:
413.7
usd:
401.67
bux:
81178.25
2025. január 9. csütörtök Marcell
Figyelmeztető sztrájkot tartanak a Volkswagen német járműgyártó zwickaui üzemének dolgozói 2024. december 2-án. A sztrájkot azért tartják, mert az autógyártó több ezer embert akar elbocsátani, a fizetéseket csökkenteni és gyárakat bezárni, első alkalommal Németországban.
Nyitókép: MTI/AP/DPA/Hendrik Schmidt

Lázadás a Volkswagennél: a kompromisszum vagy az eszkaláció a tét

Rendkívüli válságtanácskozás tartottak szerdán a Volkswagen wolfsburgi központjában. A találkozón az üzemi tanács, illetve az IG Metall szakszervezet képviselői megismételték követeléseiket, a cég vezérigazgatója, Oliver Blume ugyanakkor ismét a takarékosság elkerülhetetlen szükségességével érvelt.

A találkozó rendkívüli volt abból a szempontból is, hogy meghívták a még hivatalban lévő, immár kisebbségi kormány munkaügyi miniszterét, a szociáldemokrata Hubertus Heilt. A tárcavezető jelenléte annál inkább is figyelmet érdemel, mert a bércsökkentésekkel, a leépítésekkel kapcsolatos kollektív vitákba a politika hagyományosan nem szól bele Németországban.

Az előzményekhez tartozik, hogy hétfőn a zwickaui gyárban, de több más VW-üzemben is több tízezren tartottak figyelmeztető sztrájkot az igazgatótanács által tervezett üzembezárások, illetve a kilátásba helyezett és előzetesen már előkészített bércsökkentések miatt. Az ARD közszolgálati médium szerint csak Wolfsburgban 47 ezer alkalmazott sztrájkolt, de az IG Metall szakszervezet szerint összesen csaknem százezren vettek részt a többnyire kétórás, figyelmeztető jellegű munkabeszüntetésben.

A legutóbbi, szeptemberben tartott hasonló tanácskozásra több mint 25 ezren vettek részt, a wolfsburgi csarnok ezúttal is zsúfolásig volt, olyannyira, hogy a "kiszorulók" számára az elhangzottakat kivetítőkön közvetették.

A ZDF közszolgálati médium arról számolt be, hogy a cégvezetés és a munkavállalók, illetve az érdekeiket képviselő IG Metall szakszervezet között nem közeledtek az álláspontok. Oliver Blume vezérigazgató megismételte, hogy a takarékosság érdekében a tervezett megszorító intézkedések elkerülhetetlenek. A cégvezető mindezt a korábbiakhoz hasonlóan azzal magyarázta, hogy a Volkswagen számára a kínai piac beszűkült, ugyanakkor Németországban is jelentősen zsugorodott az elektromos autók iráni kereslet.

A költségcsökkentést elkerülhetetlennek nevezte, hangoztatva, hogy a munkaerőköltségek túl magasak az országban.

"Termékeink jók, most csökkentenünk kell a költségeket minden területen" – idézte a ZDF Blumét. A vezérigazgató azt ugyanakkor fontosnak nevezte, hogy az üzemi tanáccsal közös tárgyalásokon "fenntartható megoldást" találjanak. A munkavállalók erre vonatkozó korábbi javaslatát "jó kezdetnek" nevezte, de – mint fogalmazott – nem elegendő a cég jövőjének biztosításához.

Az üzemi tanács vezetője, Daniela Cavallo hangsúlyozta, hogy a munkaerő nem felelős a cég problémáiért, de megerősítette, hogy hajlandók engedményeket tenni.

Cavallo szerint vagy közösen törekszenek a kompromisszumokra, vagy – mint fogalmazott – a válság tovább szélesedik.

Az üzemi tanács célja továbbra is az, hogy karácsonyig megegyezzenek. Ennek előfeltétele azonban, hogy a VW vezetése feladja korábbi követeléseit – jelentette ki. A munkaügyi miniszter jelenlétében felszólította a politikusokat, hogy élénkítsék a gazdaságot, és ezzel segítsék a VW-t a kialakult válság enyhítésében. Értesülések szerint a miniszter érdemben nem reagált, mindössze a szociális partnerség fenntartásának szükségességét hangsúlyozta.

A felek megállapodtak abban, hogy jövő hétfőn újabb tárgyalási fordulót tartanak.

Az üzemi tanács és az alkalmazottak érdekeit képviselő szakszervezet a közelmúltban olyan intézkedéseket javasolt, amelyekkel szerintük másfél milliárd eurót lehetne megtakarítani. Ennek részeként lemondanának a 2025-ös és 2026-os évekre vonatkozó bónuszokról. A Volkswagen 10 százalékos bércsökkentést akar, mondván, hogy a piaci részesedés megvédése érdekében csökkentenie kell a költségeket és növelnie kell a profitot. Tervezi továbbá a tíz németországi üzem közül három bezárását.

2023-ban a németországi üzemekben a Volkswagen 4,9 millió autót gyártott. A gyárakban mintegy 120 ezren dolgoznak.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.10. péntek, 18:00
Kőrösi Csaba
a Kék Bolygó Alapítvány stratégiai igazgatója
Heves összecsapások Kurszkban, elindult a Biden-adminisztráció utolsó fegyverszállítmánya - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Heves összecsapások Kurszkban, elindult a Biden-adminisztráció utolsó fegyverszállítmánya - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Továbbra is heves harcok zajlanak az oroszországi kurszk-régióban, ahol az ukrán csapatok vasárnap indítottak újabb offenzívát. Kijev állítása szerint egy komolyabb orosz ellentámadást is vissza tudtak verni. Ezzel párhuzamosan tisztázódtak az utolsó, Joe Biden amerikai elnök által összeállított amerikai fegyverszállítmány részletei is. Biden január 20-án hagyja el a Fehér Házat, a szakértők egyelőre csak találgatják, hogy Donald Trump megválasztott elnök milyen lépéseket fog tenni. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×