A Handelsblatt című tekintélyes üzleti napilap korábbi értesülése szerint a vezérigazgató által tervezett rendkívüli átalakítások négymilliárd eurós megtakarítást eredményeznének. A borús jövőt már előre jelezte, hogy az igazgatótanács korábban hatályon kívül helyezte a a munkahelyek biztonságát szavatoló egyezményt. A több tízezres létszámleépítés mellett a kiszivárogott tervek között szerepelt a 10 százalakos bércsökkentés, majd ezt követően meghatározott időszakra a bérbefagyasztás, valamint meghatározott alkalmazotti szinten a bónuszok megszüntetése.
Mindezt a Bild am Sonntag című lapnak nyilatkozva a vezérigazgató is megerősítette. Oliver Blume mindenekelőtt hivatkozott a gyenge európai piaci keresletre, valamint a csökkenő kínai bevételekre, de azt is elismerte, hogy a VW gazdasági problémáit okozó hibákat jóval korábban követték el, és több évtizedes szerkezeti problémákról beszélt, amelyeket szerint most "következesen kezelni kell".
A VW cégcsoport elnöke közölte azt is, hogy a németországi költségeket nagy mértékben csökkenteni kell. "A VW saját hazájában egyszerűen túl drágává vált" – jelentette ki a vezérigazgató, és azzal indokolt, hogy a munkával járó költségek Németországban gyakran több mint kétszer olyan magasak, mint más európai helyszíneken.
A vezérigazgató úgy értékelte, hogy cselekvésre van szükség a fejlesztési, illetve termelési költségekkel kapcsolatban is, ugyanakkor úgy értékelte, hogy a VW ezen a téren ugyanakkor jól teljesít.
A konszern forgalma jelenleg csekély mértében ugyan, de meghaladja a tavalyi év adatait. Blume ugyanakkor utalt arra, hogy a cégcsoport operatív eredményét a magas költségek az elmúlt kilenc hónap után erősen befolyásolták,
a visszaesés több mint 20 százalékos.
Ebből kiindulva megújulásra van szükség – idézte a újság a vezérigazgatót, aki célként a költségek csökkentését és a kapacitások kiigazítását említette. A megvalósítást azonban rugalmasan kell megtervezni – hangsúlyozta, utalva arra, hogy a konszern 900 millió eurót különített el céltartalékként a megszorító intézkedésekre.
Az újság úgy értesült, hogy a leépítéseket több intézkedéssel kívánják elérni, így a többi között befagyasztják a munkarőfelvételt, és nem pótolják a nyugdíjba vonulókat, viszont ösztönözik a korhoz kötött részmunkaidőt, valamint a korai nyugdíjba menetelt.
A wolfsburgi székhelyű konszern igazgatótanácsa és az üzemi tanács hetek óta válságkonzultációkat folytatott az üzembezárásokról és az elbocsátásokról. Korább információk szerint 2023-ban a tíz németországi üzemben a Volkswagen 4,9 millió autót gyártott. Az üzemekben 120 ezren dolgoznak, ami azt jelenti, hogy a Volkswagen a legfontosabb munkaadók közé tartozik.