Infostart.hu
eur:
399.62
usd:
341.85
bux:
99921.45
2025. július 13. vasárnap Jenő
Nyitókép: GettyImages/Joos Mind

Ha nyaralni indul az Adriára, érdemes tudni, hogy még a szakembereket is meglepte, ami a horvát sztrádákon folyik

A már júniusban kialakult dugók és torlódások a horvát autópályákon meglepték a szakembereket is, aki szerint ennek több oka van, az egyik a gépkocsiforgalom növekedése – írta a Jutarnji List című horvát napilap.

A rendelkezésre álló adatok szerint idén júniusban 586 917 járművel több használta az ország autópályáit, mint tavaly júniusban. Az idei év első hat hónapjában pedig 44 480 545 járművet regisztráltak, ami 4,3 millióval több, mint tavaly az első hat hónapban.

A lapnak nyilatkozó szakemberek szerint több tényező is befolyásolta az autópályák forgalmának ilyen nagy mértékű növekedését. Horvátország schengeni csatlakozását, az euró bevezetését, a közel-keleti háborút és a görögországi hőséget, valamint erdőtüzeket említették.

Mindezek miatt Horvátország a turisták felkapott autós úticéljává vált, különösen igaz ez a németekre, akik idén a korábbi évekhez képest rövidebb tengerparti utakat terveznek – hangoztatták, megjegyezve, hogy a járművek ilyen nagyarányú beáramlása komoly forgalmi dugókat és torlódásokat okoz az autópályákon.

Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy az autópályákon kialakult forgalmi dugókért maguk a sofőrök is felelősek, akiknek vezetési stílusa miatt jönnek létre az úgynevezett fantomleállások vagy fantomtorlódások.

Ez történik például akkor, ha egy kamion az autópályán nagy forgalom mellett elkezd egy másik kamiont előzni, majd a mögötte haladó összes jármű fékezni kezd. De a túl nagy sebességgel közlekedő autósok is okoznak ilyen fantomleállásokat, ha a forgalom sűrűsége miatt elkezdenek hirtelen fékezni. Ilyenkor a leállás hullámként terjed hátrafelé, és a forgalom 20 kilométer per órás sebességre csökken – hangsúlyozták.

Úgy vélték:

sebességkorlátozásokat kellene bevezetni ebben az időszakban, az ilyen esetekben pedig az optimális sebesség 80-100 kilométer per óra lenne.

Horvátország már évek óta tervezi, hogy változtat a fizetőkapus rendszeren is.

Az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer kizárja a készpénzfizetést, és kötelezővé teszi az elektronikus készülékek, úgynevezett fedélzeti egységek használatát a gépjárművekben, amely így lehetővé teszi a forgalom szabad áramlását anélkül, hogy meg kellene állni útdíjfizetés miatt. Ez azonban legkorábban 2026-ban áll majd rendelkezésre.

A horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC) nemrég jelezte, hogy ismét bevezetik a nyári tarifát, emiatt tíz százalékkal magasabbak lesznek az autópályadíjak július 1-je és szeptember 30-a között. A nyári tarifa nem vonatkozik a nehézgépjárművekre, így az autóbuszokra és kamionokra.

A HAC közlése szerint a szezonális úthasználati díjak bevezetése egyes járműkategóriák esetében abból adódik, hogy a teljes éves forgalom mintegy 40 százaléka a nyári hónapokra tevődik. Emiatt ebben az időszakban jelentősen megnőnek a karbantartási, biztonsági, felügyeleti és forgalomirányítási költségek.

Címlapról ajánljuk
Hősök két keréken – mesterséges intelligencia segíti a kerékpáros mentősöket

Hősök két keréken – mesterséges intelligencia segíti a kerékpáros mentősöket

Az Országos Mentőszolgálat nyaranta 2023 óta állít szolgálatba mentőkerékpárosokat, akiknek kulcsfontosságú a szerepük az életmentésben, hiszen sok esetben hamarabb a helyszínre érnek, mint egy mentőautó. Győrfi Pál az InfoRádióban elmondta: idei nagy innovációjuk, hogy mesterséges intelligencia alapú rendszer jelzi, mekkora esély van arra, hogy Budapest egy bizonyos pontján baj történjen egy adott időszakban.

Van, amiben verhetetlenek az utazási irodák

Bár a magyar turisták 70-75 százaléka egyénileg szervezi meg nyaralását, a többieknek az utazásszervezők biztonságot jelenthetnek a felmerülő problémák esetén. Egyebek közt erről beszélt az InfoRádióban a Magyar Utazási Irodák Szövetségének szóvivője.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.14. hétfő, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
Eddig megúsztuk, de már látszik, hogyan döntheti be Donald Trump a világgazdaságot

Eddig megúsztuk, de már látszik, hogyan döntheti be Donald Trump a világgazdaságot

Az első félévben ellenálló volt a világkereskedelem a folyamatos fenyegetéseknek, de továbbra is jelentős lassulás látszik a következő hónapokban – írja friss elemzésében a Világbank. A szervezet szakértői kiemelik, hogy nagyon rég volt a mostanihoz hasonló a bizonytalanság, ez pedig azt jelentheti, hogy az utóbbi évtizedek folyamatosan erősödő növekedése a világkereskedelemben jelentősen lefékeződhet 2025-ben a vámháborúk következtében. Ez pedig a világgazdaság növekedésére is negatív hatással lehet, ha a döntéshozók nem lesznek elég higgadtak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. július 12. 22:00
2025. július 12. 21:45
×
×
×
×