eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Lipcse, 2014. november 6.Vasúti szerelvény áll a lipcsei pályaudvaron 2014. november 6-án, a négynapos német vasutassztrájk első napján. A vasutasok béremelést, a heti munkaidő kétórás csökkentését és az ágazati tarifaszerződés megkötését követelik.(MTI/EPA/Peter Endig)
Nyitókép: MTI/EPA/Peter Endig

Rekordsztrájk a német vasúton: hat nap, és hat?

A német állami vasút, a Deutsche Bahn történetében 2015-ben jegyezték fel az eddigi leghosszabb sztrájkot, amely öt napig tartott. A mozdonyvezetők hivatalosan szerda reggel kezdődő munkabeszüntetése a tervek szerint már hat napig tart, hacsak közben nem jön létre megegyezés a GDL szakszervezet és a vasút vezetősége között.

A gyakorlatilag már kedden este megkezdődő és jövő hétfő reggelig tartó munkabeszüntetésre már előzetesen számítani lehetett. A mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL január elején jelezte a béremelést és a munkaidő csökkentését célzó követeléseit. Az állami vasúttársaság vezetőivel folytatott tárgyalások nem hoztak eredményt, és ezt követően január második hetében a mozdonyvezetők már háromnapos figyelmeztető sztrájkba léptek. Az országban kora reggeltől csaknem teljesen leálltak a személyszállító vonatok, és rendkívüli korlátozások voltak a teherszállításban is.

A folytatást már akkor kilátásba helyezték. A Deutsche Bahn legújabb ajánlatát a szakszervezet vezetősége ezúttal sem fogadta el, és ennek nyomán hirdette meg az időtartamot tekintve új rekordot jelentő, szerda reggel kezdődő hatnapos sztrájkot. A szakszervezet követelése az volt, hogy

a heti munkaórák számát 38 óráról 35-re csökkentsék változatlan bérek mellett.

A vasúttársaságnak ez nem volt elfogadható, és azt javasolta, hogy 2025 januárjától heti egy órával, a jelenlegi 38 óráról 37 órára mérsékeljék a heti munkaórák számát. Ajánlatot tett továbbá 4,8 százalékos béremelésre augusztustól és egy további 5 százalékosra 2025 áprilisától.

Elemzők szerint aligha segíti a megoldást a közlekedési miniszter, Volker Wissing nyilatkozata. A ZDF közszolgálati médium által ismertetett nyilatkozatában a miniszter hangsúlyozta, hogy – mint fogalmazott –

"zéró megértéssel" viszonyul a szakszervezeti követelésekhez.

Wissing szerint a GDL és az állami vasúttársaság közötti bértárgyalások "egyre rombolóbb" formát öltenek.

A miniszter élesen bírálta a szakszervezet vezetőségét, különösen az elnököt, Claus Weselskyt. "Nem gondolom azt sem, hogy a GDL elnöke ezzel a stílussal jó tesz saját magának és szakszervezetének" – fogalmazott a szabad demokrata politikus. Közvetve elismerte, hogy "reformra" szükség van, ugyanakkor az ilyen jellegű munkabeszüntetések elkerülésére szólított fel.

Címlapról ajánljuk

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×