Nem csökken az ajándékozási kedv Németországban annak ellenére sem, hogy az elmúlt hetek költségvetési vitái, a szociális kiadásokat is érintő, már beharangozott takarékossági intézkedések nyomán a kilátások nem épp rózsásak. A jelek szerint azonban a többség nem hagyja, hogy mindez elrontsa az ünnep hangulatát, amelynek természetes része az ajándékozás is.
Erről tanúskodik az a felmérés, amelyet egy tekintélyes fogyasztáskutató intézet végzett. Az adatokból kitűnt, hogy
304 euró (mintegy 115 ezer forint) az az összeg, amit az ajándékozók átlagosan el akarnak költeni.
Ez valamivel több, mint a 2022-ben egy személy által átlagosan karácsonyi ajándékokra költött 299 euró, de kevesebb, mint a megelőző két évben, 2021-ben, illetve 2020-ban ajándékokra fordított 320 euró.
Természetes, hogy a gyermekes családok az átlagnál jóval bőkezűbbek, mint ahogy azok a fogyasztók is, akik legalább 3000 eurós nettó jövedelemmel rendelkeznek. Az alacsony nettó jövedelmű háztartások háromnegyede ugyanakkor nem is annyira az ajándékokon, mint inkább a karácsonyi élelmiszer-vásárlásokon akar spórolni.
Az intézet szerint a megkérdezettek csaknem 70 százaléka vallotta azt, hogy az infláció és a gazdasági bizonytalanság ellenére a karácsonyi ajándékokat illetően nem akar kompromisszumot" kötni. 44 százalékuk az ajándékozásnál a tavalyival megegyező költségvetéssel tervez, míg 25 százalékuk ennél magasabbra emeli a kiadási lécet. A válaszadók 31 százaléka ugyanakkor a visszafogottság mellett tette le a garast, míg 13 százalék válaszolta azt, hogy nem kíván ajándékozni.
A kutatók szerint a karácsonyi üzletág képviselői idén 18,1 milliárd eurós forgalomra számítanak.
Ami pedig a konkrét ajándékokat illeti, továbbra is az élelmiszerek, a ruházati cikkek, a különböző divatkellékek, valamint a cipők a legkedveltebbek. Külön érdekesség, hogy a játékok az eddigi negyedik helyről a hatodikra csúsztak vissza. Ismét gyakoribb a készpénz ajándékozása, miközben növekszik a bevásárlásokra, éttermi fogyasztásra, valamint utazásokra fordítandó utalványok népszerűsége is. Ez utóbbiakat a kutatók szerint egyre szívesebben ajándékoznak, de ajándékként örömmel fogadnak is.