eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
A Safer olajszállító hajó a nyugat-jemeni al-Hodeidah kikötővárostól északra fekvő Ráz Ísza nevű kikötő közelében 2023. június 12-én. A Jemen partjainál hét éve horgonyzó olajtankerből 1,1 millió hordó kőolajat próbálnak kinyerni az ENSZ műszaki mentőhajóinak közreműködésével. A hajón végzett karbantartási munkálatokat a  jemeni polgárháború miatt 2015-ben felfüggesztették. Az ENSZ korábban figyelmeztetett, hogy a hajó fémszerkezetének állapota jelentősen leromlott, bármikor felrobbanhat, és ha a nyersolaj a Vörös-tengerbe kerül, akkor megsemmisülhet Jemen vörös-tengeri halállománya. A partszakaszt a nemzetközileg elismert jemeni kormánnyal hadban álló húszik tartják ellenőrzésük alatt.
Nyitókép: MTI/EPA/Jajha Arhab

Az Exxon Valdez 1989-es katasztrófájánál is nagyobb baj fenyeget

Megérkezett Jemen partjaihoz vasárnap az ENSZ Nautica nevű tankhajója, amelyre a tervek szerint áttöltik az Arab-félsziget déli csücskénél rozsdásodó, Safer nevű tankerből az 1,14 millió hordónyi olajat, megakadályozandó egy környezeti katasztrófát.

A világszervezet tájékoztatása szerint az áttöltés már a napokban megkezdődhet, és előreláthatólag három hetet vesz majd igénybe.

Mohammed Mudavi ENSZ-projektvezető szerint nagyon nagy a katasztrófa kockázata, de a projekt lezárásával remélhetőleg elhárul. A munkálatokat nehezíti a tikkasztó hőség, az elöregedett vezetékek és a környező vizekben telepített tengeri aknák.

A világszervezet tisztségviselői régóta figyelmeztettek arra, hogy ha az 1976-ban gyártott hajó léket kap vagy felrobban (erre az ENSZ szerint egyre nagyobb az esély a rozsdásodás és a hajó gyorsan romló állapota miatt), akkor az

négyszer akkora környezetszennyezést okoz, mint az Exxon Valdez 1989-es katasztrófája Alaszkánál.

A Hodeida kikötőjénél horgonyzó tanker közel tíz éve, a jemeni polgárháború 2014-es kirobbanása óta nem esett át karbantartáson. Egy nagyszabású olajszivárgás ökológiai katasztrófát okozna, amely tönkretenné a helyi halászokat, és a létfontosságú kikötők és sótalanító üzemek bezáratását eredményezné.

Az ENSZ azért vásárolta meg márciusban a Nauticát, hogy elejét vegye egy ilyen olajszennyezésnek. A művelet a világszervezet közlése szerint több mint 140 millió dollárba kerül. Az esetleges olajszivárgás esetén a tisztítási munkálatok költségeit ugyanakkor mintegy 20 milliárd dollárra becsülik.

(A nyitóképen: A Safer olajszállító hajó a nyugat-jemeni al-Hodeidah kikötővárostól északra fekvő Ráz Ísza nevű kikötő közelében 2023. június 12-én. A partszakaszt a nemzetközileg elismert jemeni kormánnyal hadban álló húszik tartják ellenőrzésük alatt.)

Címlapról ajánljuk

Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jelentősebb havazásra figyelmeztet, ezért óvatosságot és a közösségi közlekedés előnyben részesítését kéri az autósoktól a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek. Közben a meteorológia intézet bemutatta azt a térképet, amelyen a várható havazás láthetó.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×