eur:
389.72
usd:
362.86
bux:
68049.86
2024. május 3. péntek Irma, Tímea
A Safer olajszállító hajó a nyugat-jemeni al-Hodeidah kikötővárostól északra fekvő Ráz Ísza nevű kikötő közelében 2023. június 12-én. A Jemen partjainál hét éve horgonyzó olajtankerből 1,1 millió hordó kőolajat próbálnak kinyerni az ENSZ műszaki mentőhajóinak közreműködésével. A hajón végzett karbantartási munkálatokat a  jemeni polgárháború miatt 2015-ben felfüggesztették. Az ENSZ korábban figyelmeztetett, hogy a hajó fémszerkezetének állapota jelentősen leromlott, bármikor felrobbanhat, és ha a nyersolaj a Vörös-tengerbe kerül, akkor megsemmisülhet Jemen vörös-tengeri halállománya. A partszakaszt a nemzetközileg elismert jemeni kormánnyal hadban álló húszik tartják ellenőrzésük alatt.
Nyitókép: MTI/EPA/Jajha Arhab

Az Exxon Valdez 1989-es katasztrófájánál is nagyobb baj fenyeget

Megérkezett Jemen partjaihoz vasárnap az ENSZ Nautica nevű tankhajója, amelyre a tervek szerint áttöltik az Arab-félsziget déli csücskénél rozsdásodó, Safer nevű tankerből az 1,14 millió hordónyi olajat, megakadályozandó egy környezeti katasztrófát.

A világszervezet tájékoztatása szerint az áttöltés már a napokban megkezdődhet, és előreláthatólag három hetet vesz majd igénybe.

Mohammed Mudavi ENSZ-projektvezető szerint nagyon nagy a katasztrófa kockázata, de a projekt lezárásával remélhetőleg elhárul. A munkálatokat nehezíti a tikkasztó hőség, az elöregedett vezetékek és a környező vizekben telepített tengeri aknák.

A világszervezet tisztségviselői régóta figyelmeztettek arra, hogy ha az 1976-ban gyártott hajó léket kap vagy felrobban (erre az ENSZ szerint egyre nagyobb az esély a rozsdásodás és a hajó gyorsan romló állapota miatt), akkor az

négyszer akkora környezetszennyezést okoz, mint az Exxon Valdez 1989-es katasztrófája Alaszkánál.

A Hodeida kikötőjénél horgonyzó tanker közel tíz éve, a jemeni polgárháború 2014-es kirobbanása óta nem esett át karbantartáson. Egy nagyszabású olajszivárgás ökológiai katasztrófát okozna, amely tönkretenné a helyi halászokat, és a létfontosságú kikötők és sótalanító üzemek bezáratását eredményezné.

Az ENSZ azért vásárolta meg márciusban a Nauticát, hogy elejét vegye egy ilyen olajszennyezésnek. A művelet a világszervezet közlése szerint több mint 140 millió dollárba kerül. Az esetleges olajszivárgás esetén a tisztítási munkálatok költségeit ugyanakkor mintegy 20 milliárd dollárra becsülik.

(A nyitóképen: A Safer olajszállító hajó a nyugat-jemeni al-Hodeidah kikötővárostól északra fekvő Ráz Ísza nevű kikötő közelében 2023. június 12-én. A partszakaszt a nemzetközileg elismert jemeni kormánnyal hadban álló húszik tartják ellenőrzésük alatt.)

Címlapról ajánljuk
Rendkívüli belpolitikai vihar lett egy atomerőműves cikkből Németországban

Rendkívüli belpolitikai vihar lett egy atomerőműves cikkből Németországban

A havonta megjelenő, elemzésekre, illetve háttérjelentésekre összpontosító népszerű Cicero című magazin azt állította, hogy az atomerőművek egy évvel ezelőtti végleges leállításáról született döntés meghozatala előtt kulcsfontosságú szakértői információkat hallgattak el az atomenergia alkalmazásának legfőbb ellenzője, a zöldpárti gazdasági miniszter előtt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.03. péntek, 18:00
Bakondi György
a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja
Órákon belül érkezik az adat, ami eldöntheti a forint sorsát

Órákon belül érkezik az adat, ami eldöntheti a forint sorsát

Sorra töri át a vezető devizákkal szemben a fontos szinteket a forint, a magyar idő szerint délután 14 óra 30 perckor érkező amerikai munkaerőpiaci adatok azonban várhatóan ezúttal is komoly elmozdulásokat hoznak a részvény- és devizapiacokon egyaránt, ennek következtében pedig gyorsan változhat a kép a forint esetében is. Devizapiaci témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×