eur:
394.2
usd:
369.96
bux:
65045.06
2024. április 19. péntek Emma
Nyitókép: Whoosh

E-rolleres őrület Európában – száguldás és szabályozás

Párizs lakosai egyértelműen a kitiltás mellé álltak és a brit vonatokra és állomásokra sem lehet június elseje óta bemenni e-rollerrel: a terület egészen egyértelműen szabályozásra szorul.

Arról nincsenek összeurópai adatok, hogy hány balesetért, illetve halálesetért lehet e-rollerrel közelekedőket felelőssé tenni a kontinensen, mivel a rendőrök nem gyűjtenek ilyen adatokat, de egyértelműen egyre több az olyan baleset, amelyben rolleres is érintett – írja a Euronews.

A brit közlekedési minisztérium egyértelműen kimondta, hogy az e-rollert használók a közlekedés sérülékeny tagjai, mivel

nem védi őket semmi baleset esetén, és az autósok nehezen veszik őket észre.

Nagy-Britanniában tavaly 1349 balesetben vettek részt e-rollerek, az előző évi 978 ütközéssel szemben. Ugyanebben az időszakban 12 ember halt meg elektromos rollerrel ütközve: közülük 11 motoros volt. 1425 sérültje volt ezeknek az eseteknek, szemben az előző évi 1029 sérülttel.

Franciaországban 2021-ben 24 ember halt meg e-rolleres balesetben, Németországban 2020-ban öt e-rollerező halt meg.

Az OECD kockázatbecslése alapján az elektromos rollerrel közlekedők épp ugyanakkora veszélynek vannak kitéve a forgalomban, mint a biciklizők, és a baleseti sérülés miatt kórházba kerülők aránya is megegyezik a két csoport esetében. A motorosok és robogóval közlekedők körében a halálozás ötszöröse az elektromos rollerrel közlekedőknél tapasztaltaknak. Mind a biciklivel, mind az e-rollerrel közlekedők halálozásáért az esetek 80 százalékában egy nagyobb járművel való ütközés a felelős.

Az európai országok szabályozásaiban nagy különbségeket mutat az, hogy hol engedik és hol tiltják az e-rollerek közlekedését.

Felhajthatnak bicikliútra, járdára, vagy közlekedhetnek úttesten?

Az elektromos rollerek kerékpárutakon való közlekedésének engedélyezése változó. Számos országban használhatják a kerékpárutakat, de Görögországban, Hollandiában, Norvégiában és az Egyesült Királyságban nem.

A járdákon való használatukra vonatkozó szabályok szigorúbbak. A 21 országból 15-ben az e-rollerek nem használhatók járdákon. Ez csak Belgiumban, Bulgáriában, Észtországban, Finnországban, Szlovákiában és Svédországban engedélyezett.

Az ugyanakkor elég gyakori, hogy maximalizálják a sebességet, amellyel közlekedhetnek: ez 20-25 kilométer/óra általában. 21 európai országból mindössze három nem alkalmaz ilyen korlátozást: Bulgária, Észtország és hazánk. Kötelező biztosítást ugyanakkor csak három állam követel meg e-roller használatához: Dánia, Franciaország és az Egyesült Királyság.

A bukósisak-használat is vegyes képet mutat. Ausztriában, Csehországban, Franciaországban, Franciaországban, Svédországban és az Egyesült Királyságban a kiskorúak számára kötelező a bukósisak viselése, a többi 16 országban minden korosztály számára engedélyezett a bukósisak nélküli közlekedés.

Az e-rollerrel közlekedők mindössze 4 százaléka visel sisakot, amikor baleset történik vele: ez magyarázza a fejsérülések magas arányát az ilyen balesetek áldozatai körében az Európai Közúti Biztonsági Megfigyelőközpont (ERSO) jelentése szerint.

Magyarországon nincs életkori megkötés, kötelező bukósisak-használat, maximalizált sebesség, biztosítási kötelezettség sem a járdákon nem használható közlekedési forma esetében, miközben az Egyesült Királyságban már folynak kísérletek, melyekben a kölcsönözhető rollerek használatához jogosítvány meglétét írják elő, valamint azt, hogy csak egy ember használhassa azokat egyidejűleg. A járdáról kitiltott eszközökkel utakon – de nem főutakon – és bicikliutakon is lehet haladni, a bukósisak ajánlott, de nem kötelező a rendszerben, amelyben minden rollernek biztosítása is van.

Címlapról ajánljuk
Az óvóhelyre kellett menekíteni Kijevben a német gazdasági minisztert

Az óvóhelyre kellett menekíteni Kijevben a német gazdasági minisztert

A háború kitörése óta másodszor látogatott Ukrajnába a német gazdasági miniszter. Robert Habeck célja az volt, hogy a kétoldalú gazdasági kapcsolatok megerősítéséről tárgyaljon A vizit alig huszonnégy órás volt, közben ugyanakkor a háború viszontagságait egy kijevi óvóhelyen is tapasztalhatta.

Harry hercegi címe bánhatja, hogy állandó amerikai lakos lett

Harry herceg, III. Károly angol király kisebbik fia hivatalosan is felszámolta kapcsolatait Nagy-Britanniával. Így értékelik a szigetországban a lépését, hogy az Egyesült Államokat jelölte meg állandó lakhelyeként. Felmerült, hogy emiatt elveszítheti hercegi címét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
Hogyan és melyik AI-projektbe vágj bele? Erről lesz szó egy teljes napon át!

Hogyan és melyik AI-projektbe vágj bele? Erről lesz szó egy teljes napon át!

Milyen változásokat hoz az AI az üzlet számára az egyes szektorokban és területeken, és hogyan vágjunk bele az AI-projektekbe?  Egy teljes konferencianapon keresztül ezzal foglalkozunk az AI in Business c. rendezvényünkön április 23-án. Mellébeszélés helyett üzleti stratégiákat, valós megoldásokat és use case-eket mutatnak be a témát ismerő tanácsadók, IT-beszállítók, és azok a nagyvállalati vezetők, akik már aktívan keresik vagy már meg is találták az AI-ban rejlő üzleti lehetőségeket. 7 szekció, több mint 40 előadó egy helyen!

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×