eur:
393.08
usd:
367.1
bux:
65939.26
2024. április 24. szerda György
Párizsban, 118 év után, megszűnik az ikonikus, papír alapú metró jegy
Nyitókép: Twitter

Párizs búcsút int a papír alapú metrójegyeknek

A francia főváros 122 év után mond búcsút az ikonikus papírjegyektől.

Filmesek és dalszerzők számára adtak ihletet, sokan használták ezeket könyvjelzőként vagy cigaretta sodrásához - most viszont eljött az egy útra szolgáló, négyszögletes jegyek korának vége.

A The Guardian cikke szerint a döntést 20 évvel azután hozták meg, hogy a New York-i metróhálózatban kivezették a fém zsetonok jegyként történő használatát, illetve 10 évvel azután, hogy a londoni földalattin is papírmentes megoldásokra váltottak.

Több mint egy évszázadig használták

A 6,5-szer 3 centiméteres mágnescsíkkal ellátott, papírból készült metrójegyek hamarosan már csak a gyűjtőknél lesznek fellelhetők. A helyi közlekedési társaság már korábban búcsút intett volna nekik, de

a koronavírus-pandémia, valamint az ukrán háború kapcsán kialakult mikrocsiphiány hatására, kicsit el kellett halasztaniuk a váltást.

Az első metrójegyet még 1900 július 19-én érvényesítették délután egy órakor: ekkor nyitott meg, a párizsi világkiállítás alkalmából megépített, egyes metróvonal a francia fővárosban. 25 centime-be került akkoriban - most pedig 1,9 euróért, nagyságrendileg 800 forintért vásárolható meg.

A popkultúra része

Az 1952-es A félelem bére című filmben Yves Montand egy párizsi metrójegyet ajánl fel barátsága jeléül. Serge Gainsbourg 1950-es Le Poinçonneur des Lilas című dala a jegyellenőrök előtt tiszteleg, akiknek munkája megszűnt az automata sorompók megjelenésével. Raymond Queneau Zazie a metrón című regényében, amelyből Louis Malle az 1960-as években filmet forgatott, egy metrójegy szerepelt az első kiadás papírborítóján.

Grégoire Thonnat, a 2019-ben megjelent A párizsi metrójegy rövid története című könyv szerzője szerint a metrójegy a párizsiak életének szerves része.

"1900 óta a metrójegy végigkíséri mindennapi életünket, a zsebünk mélyén, a pénztárcánkban vagy a könyveink lapjainak közepén ... és hamarosan eltűnik.

A párizsi élet szerves része.

Az élettartama nagyon rövid, körülbelül egy-másfél óra, de mi ragaszkodunk hozzá, ami irracionális" - írta.

Minden tizediket elvesztik

A párizsi közlekedési társaság szerint minden tizedik metrójegyet elveszítenek az emberek - vagy csak sosem találnak meg táskájuk mélyén. A jegyautomatákat most fokozatosan elkezdik kivonni a forgalomból, 2025-re pedig már csak bérlettel, vagy elektronikus jeggyel lehet utazni a párizsi metrón.

Címlapról ajánljuk

Závecz: a Fidesz és még öt erő szerezhet EP-mandátumot

Tovább csökkent a Fidesz támogatottsága, de április első felében még így is a választók negyede mellette volt; Magyar Péter pártjának EP-listája a harmadik helyen áll – derül ki a Závecz Research Intézet friss méréséből. A részletekről az InfoRádió Závecz Tibort kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.24. szerda, 18:00
Isépy Tamás a Századvég makrogazdasági üzletág vezetője
Madár István a Portfolio vezető elemzője
Ha nem vállaljuk be az áramszünetet, akkor 10-15 évvel tovább tart a zöld átállás

Ha nem vállaljuk be az áramszünetet, akkor 10-15 évvel tovább tart a zöld átállás

Drágulhat a gáz Európában, ami versenyképességi bajokhoz és akár a következő gazdasági válsághoz is elvezethet, hiszen 90%-os a kontinens importkitettsége, amit kihasználhatnak a nagy LNG-szállítók – hívta fel a figyelmet a Portfolio-nak adott exkluzív nagyinterjúban Lakatos Benjamin. A svájci székhelyű MET Csoport elnök-vezérigazgatója példátlan módon levezette, hogy milyen fázisokon keresztül ért a tetőpontjára 2022-ben az európai gázválság, és rögzítette: ha az akkor elpárolgott óriási összegek felét energiaberuházásokra költötte volna a kontinens, akkor most nem lennének energiaproblémái. A mai helyzetet úgy látja: megszűnt a régiónkban a gázellátási kockázat, de Ukrajnában a télen még lehetnek gondok a gáztárolók bombázásából. Az energiapiaci szakember szerint lehetne akár gyorsítani is a zöld átálláson, de "ha nem vállaljuk be, hogy időnként áramszünet is lehet", akkor a 2030-2040 közöttre tervezettnél 10-15 évvel tovább tart a folyamat; így a földgázra is tovább lesz szükség. 50 éves távon azonban már teljesen biztos abban Lakatos, hogy a lakosság szinte csak áramot fog használni, földgázt, benzint és gázolajat nem. Az interjúban több sportos hasonlatot is említett, így például azt, hogy az energiaiparban "már nagyon sokat edzettünk, csak még nem tudjunk, hogy focizni fogunk, birkózni vagy kézilabdázni"; emiatt sürgette egy egységes szabály- és mérési rendszer kialakítását.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×