eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
Nyitókép: Pixabay

Már 16 ország uniós helyreállítási programját fogadták el, a többiek legalább szeptemberig várhatnak

Hétfőn további négy EU-ország nemzeti helyreállítási reformtervét fogadta el a tagállamok pénzügyminiszteri tanácsa, tizenhatra növelve ezzel azon tagok körét, amelyek már mehetnek a pénztárhoz... A többieknek szeptember 10-ig most már mindenképpen várni kell: akkor esedékes a következő EU-pénzügyminiszteri találkozó.

Soron kívüli videokonferenciát tartott hétfőn az EU-pénzügyminiszteri tanács, lényegében azzal az egy napirendi ponttal, hogy értékeljék maguk részéről is

elfogadják Ciprus, Horvátország, Litvánia és Szlovénia nemzeti pénzfelhasználási programját.

Eddig tizenkét tagország esett át ezen a végső döntésen – a pénzügyminiszterek július 13-i rendes havi tanácsülésén –, további kettő (Írország és Csehország) esetében pedig a bizottsági zöld jelzés már megszületett, de túl későn, hogy mostani a pénzügyminiszteri napirendjére is felkerülhessenek.

A brüsszeli testületnél emellett jóváhagyás előtt áll Észtország, Finnország, Málta és Svédország programja, ezek véglegesítését a közvetlenül a nyári szünet utánra ígérik.

Függőben van Románia programja, amelyet még a nyár elején a bizottság szakmai okokból átdolgozásra visszaadott Bukarestnek. Azóta egyeztetésék zajlottak, újabb verzió érkezett Brüsszelben, és a terv az, hogy szeptember folyamán ennek lezárására is sor kerül.

Egyáltalán nem adott még be programot Bulgária és Hollandia. Mindkét esetben az időközben lezajlott parlamenti választás, majd nyomában a kormányalakítási tárgyalások elhúzódása áll. Ilyen körülmények között a régi kormány már nem tekinti illetékesnek magát egy sokmilliárdos program véglegesítésére, az új viszont még nem alakult meg, hogy kézbe vegye az ügy intézését.

Ez összesen huszonöt tagállam, a listán már csak két további ország programja számít nyitott kérdésnek: Lengyelországé és Magyarországé.

Mindketten már hetekkel ezelőtt beadták a tervezetüket, esetükben azonban Brüsszelben bizonyos igazságügyi (jogállamisági) feltételek teljesülésétől is függővé tették a végső bizottsági engedély megadását.

Bizottsági részről hangsúlyozzák, hogy ez még nem a tavaly elfogadott, de formálisan még soha nem alkalmazott új jogállamisági jogszabály alkalmazását jelenti – lévén ez ügyben a bizottság politikai alapon önkorlátozást igért meg addig, amíg az új jogszabály alkalmazhatóságáról a luxembourgi Európai Bíróság meghozza döntését, amit amúgy őszre várnak –, hanem úgymond csak a közpénzek jogtiszta és jogbiztonságos kezelésével kapcsolatos előfeltételek tisztázásáról van szó.

A magyar helyreállítási terv jóváhagyásához a bizottság érdemi biztosítékokat vár a magyar kormánytól a helyreállítási pénzek visszaélesmentes elköltésére és ennek ellenőrzésére. Brüsszelben visszatérően hangsúlyozzák, hogy

ezek az elvárások már a 2019-es országspecifikus ajánlásokban is szerepeltek, figyelembevételük pedig a tervek jóváhagyásának egyik rendelet által meghatározott előfeltétele.

Más kérdés, hogy informális források szerint ezek elvárt a biztosítékok alkalmasint mélyreható változtatásokat igényelnének egyebek között a magyar igazságügyi rendszer közpénzek kezelésével foglalkozó részénél.

Lengyelország esetében az igazságszolgáltatás függetlenségének a jogszabályi, intézményi szavatolását jelölték meg Brüsszelben egyik előfeltételül, aminek kapcsán éppen ezekben a hetekben komoly erőpróba várható Varsó és az uniós intézmények között. A lengyel alkotmánybíróság augusztus 3-án készül döntést hozni a nemzeti jog elsőbbségéről, miközben Brüsszelben augusztus 16-ot jelölték meg határidőnek arra, hogy Lengyelországban hozzálássanak az egyik legutóbbi európai bírósági ítélet végrehajtásához.

A lengyel program kapcsán amúgy szakmai-tartalmi kifogások is adódtak Brüsszelben, amennyiben a tervezetet értesülések szerint egyes pontokon nem találták „elég zöldnek”, illetve több elemében is környezeti szempontból túlzottan károsnak ítélték (ami mögött egyebek között a szokásos EU–lengyel vita áll a szénalapú energia kiváltásának az ütemezéséről).

Annyi biztos, hogy

az EU-országok nagyköveti tanácsa a most kezdődött nyári szünet után először szeptember első hetében ülésezik majd,

ez lehet alkalom a bizottság által már elfogadott újabb programok (mindenekelőtt az ír és a cseh tervezetek) áttekintésére, amit aztán szeptember 10-én követ a pénzügyminiszterek első őszi tanácsülése.

Többen valószínűsítik, hogy ebbe esetleg az észt, finn, máltai és svéd programok esetleg beleférnének, viszont biztos nem kerül még sor a bolgárra és a hollandra, hasonlóan több, mint valószínű, hogy ekkor a lengyel és a magyar tervezet is kimarad még.

A többiek tehát már a nyár folyamán elkezdhetik a pénzlehívást, amihez amúgy jobbára fedezet is egyre inkább rendelkezésre áll.

A bizottság június közepén hajtotta végre első, összesen 20 milliárd euró értékű kötvény- és kincstárjegy-kibocsátását, amit a befektetők hétszeresen túljegyeztek. A tervek szerint a nyár folyamán a bizottság 30-40 milliárd eurónyi hitelt vesz fel, fokozatosan évi 150 milliárd euróra hozva fel az „Európai kötvények” kibocsátását, mindaddig, amíg a 2018-as árfolyamon számolt 750 milliárdos rendkívüli alap egészét be nem gyűjtötte.

A 30 éves futamidejű kölcsön lehívására a tagországoknak – a rájuk eső hányad erejéig – 2026-ig lesz módjuk.

A közvetlenül tagországokhoz kerülő, összesen 672,5 milliárd eurónyi megakeretből 312,5 milliárd tagországoknak járó, vissza nem térítendő pénzügyi támogatás lesz, a további 360 milliárd eurós rész kedvezményes kamatozású hitelként kerül majd szétosztásra. Jelenleg csupán a tagállamok alig harmada jelezte, hogy már induláskor igény fog tartani a rá jutó kedvezményes hitelkeretre is, a többiek – köztük Magyarország is – egyelőre csak a vissza nem térítendő hányadot kívánják lehívni (magyar esetben ez utóbbi nagysága 7,2 milliárd euró).

Címlapról ajánljuk
Ő volt az egyik leggazdagabb orosz egyenruhás. Most rács mögé kerül
tudósítónktól

Ő volt az egyik leggazdagabb orosz egyenruhás. Most rács mögé kerül

Ő volt az egyik leggazdagabb orosz katona. Most rács mögé kerül. Oroszországban őrizetben várja az ellene induló korrupciós nyomozást Tyimur Ivanov védelmi államtitkár, akit az egyik leggazdagabb egyenruhásként írtak le. Igatlanportfólió, autókollekció, svájci síelések és a celebekkel való bulizás – a hivatalnok playboyhoz méltó életet élt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Háborús eszkaláció, egyelőre szóban

Háborús eszkaláció, egyelőre szóban

Mégis mi a csuda ütött Emmanuel Macronba? A francia államfő Ukrajnába csapatok küldését belengető mondatai után a fél világ, és egész Franciaország, ezt találgatta. Bármi is volt mögötte, Putyin elnök rögvest jelezte: Moszkva – a maga atomhatalom mivoltában – áll elébe. Mire Macron válasza sem késett: Párizs cseppet sem fél, neki is méretes atomarzenál áll a rendelkezésére. Diplomáciai körökben rég volt példa ennél kevésbé épületes, és főleg ennél veszélyesebb eszmecserére. Ami kérdések tömegét veti fel: mi motiválja Macront, ki miként reagál a nyugati szövetségben, mit szól az egészhez az Egyesült Államok? És leginkább: vajon immár tényleg közvetlen hadviselő féllé válhat-e a NATO?

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×