eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
A panamai zászló alatt közlekedő, japán tulajdonban lévő Ever Given nevű konténerhajó halad a Szuezi-csatornán keresztül 2021. július 7-én. A 400 méter hosszú teherhajó március 23-án az erős szél hatására állt keresztbe Szuezi-csatorna egy szűk szakaszán, és hat napig blokkolta a hajóforgalmat. Egyiptom a mai napon kiadta a március óta a Nagy-Keserű-tó közepén veszteglő teherhajót, miután sikerült megállapodni a kártérítés mértékéről a hajó tulajdonosaival és a biztosítókkal.
Nyitókép: MTI/EPA/Háled el Fiki

Kiszabadult és útnak indult az Ever Given

Száz nap után szerdán ismét felvonta a horgonyt az Ever Given konténerszállító hajó, miután a japán tulajdonosvállalat és a biztosítók megegyeztek a Szuezi-csatornát működtető hatósággal a kompenzációról. Az Ever Given márciusban hat napig vesztegelt a Szuezi-csatornában, miután megfeneklett.

A több mint 200 ezer tonna kapacitású konténerszállító észak felé, a Földközi-tenger irányába indult útnak.

A Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) kezdetben 916 millió dollár kompenzációt követelt a mentési műveletekért és a kieső bevételekért, amelyet később 600, végül pedig 550 millió dollárra csökkentett. A hatóság egy bírósági ítélet alapján nem engedte kihajózni az Ever Givent a kártérítés rendezésééig. Az SCA vasárnap részletek közlése nélkül bejelentette, hogy sikerült megegyezni a japán tulajdonossal, és a körülbelül 18 300 konténerrel megrakott teherszállító szerdán felvonhatja a horgonyt.

A kártérítési megállapodást szerdán írták alá ünnepélyes keretek között a Szuezi-csatorna partján, miután az Ever Given elhagyta a kikötőt. A ceremóniát az egyiptomi televízió is közvetítette.

Oszama Rabi, a Szuezi-csatorna Hatóság elnöke korábbi televíziós interjújában elmondta, hogy Egyiptom a pénzügyi kártérítésen kívül egy 75 tonnás kapacitású vontatóhajót kap az Ever Given tulajdonosától.

A 440 méter hosszú, több mint 200 ezer tonnás Ever Given - amely a világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója - március 23-án erős szélben átlósan beszorult a csatorna egyik szűk, déli szakaszában, aminek következtében teljesen leállt a forgalom az Európa és Ázsia közötti legrövidebb hajózási útvonalon.

A mentési műveletek hat napig tartottak, és több mint egytucat vontatóhajó vett részt a munkában. A csatorna medrét is kimélyítették, hogy kiszabadítsák a beszorult konténerszállítót.

Az SCA szerint Egyiptom napi 12-15 millió dollárt veszített a csatorna lezárásával. Emellett a hatóság egyik alkalmazottja életét vesztette a mentési műveletek során, és károk keletkeztek a partburkolatban. A hat nap alatt 422 hajót kellett feltartóztatni, fedélzetükön több mint 26 millió tonna áruval. Az Allianz biztosító szerint a tengeri kereskedelem számára okozott veszteségek elérték a napi 6-10 milliárd dollárt.

A Szuezi-csatorna forgalma 5,7 milliárd dollárt hozott Egyiptomnak 2019-2020-ban. Tavaly csaknem 19 ezer, azaz naponta átlagosan több mint 51 hajó haladt át a csatornán az SCA szerint.

Címlapról ajánljuk

Versenyfutás az idővel: hat napja semmi nyoma az eltűnt autista német kisfiúnak

A hét eleje a különböző mentőszolgálatok több száz tagja keresi a hétfő este az alsó--szászországi Bremervördében eltűnt hatéves kisfiút. A rendkívüli erőkkel l folyó kutatást nehezíti, hogy a hatéves Arian autista. Ez az oka annak, hogy a felkutatására a hatóságok a legkülönbözőbb eszközöket vetik be, és az autizmus szakértőivel is konzultálnak. Szombat délutánig azonban még semmi eredmény nélkül, de nem adták fel a reményt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 27. 20:28
×
×
×
×