eur:
405.76
usd:
357.05
bux:
92964.32
2025. április 26. szombat Ervin

Környezeti katasztrófa fenyeget

Mintegy tizenhat kilométer hosszú olajfoltot hagyott maga után a kigyulladt, majd elsüllyedt iráni tartályhajó a Kelet-kínai-tengeren a japán hatóságok és a kínai média egybehangzó hétfői jelentései szerint.

A CCTV kínai állami televízió szerint az olajfoltot a hajóbaleset helyszínétől keletre fedezték fel, szélessége másfél és hat kilométer között mozog, és észlelése óta a többszörösére nőtt, ami tovább táplálja a tengeri élővilágra leselkedő veszély miatti aggodalmakat. A legnagyobb olajszennyezésről lehet beszélni az 1991-es angolai baleset óta, amikor is 260 ezer tonna nyersanyag került a tengerbe egy tartályhajóból délnyugat-afrikai ország partjainál.

A szennyezés felszámolása már elkezdődött, és közben leállították az eltűntek felkutatására irányuló nagyszabású mentőakciót.

A Természetvédelmi Világalap (WWF) súlyos környezeti károkra figyelmeztetett. "A szemünk láttára bontakozik ki egy környezeti katasztrófa" - hangsúlyozta Stephan Lutter, a WWF tengervédelmi szakértője Németországban. Hozzátette:

"Versenyfutás kezdődött az idővel".

Lutter szerint a hajótestből kilépő könnyűolaj méreg a tengeri emlősök, halak, teknősök, de a tengeri madarak számára is. Ráadásul a Sárga- és a Kelet-kínai-tenger határán kialakult áramlások roppant összetetettek, így szinte lehetetlenség megmondatni, hogy az olajszőnyeg merre fog sodródni. "Ez a szerencsétlenség drasztikus példája annak, milyen veszélyekkel jár a fosszilis üzemanyagok használata" - mutatott rá a szakértő.

A 136 ezer tonna rendkívül gyúlékony könnyű olajat szállító, panamai zászló alatt hajózó, Szancsi nevű iráni tartályhajó január 6-án borult lángba, miután összeütközött egy kínai hajóval Sanghajtól körülbelül 300 kilométerre keletre. A tartályhajó egy hétre rá, vasárnap süllyedt el.

A hajón 32 ember volt, 30 iráni és két bangladesi. Hármuk holtteste került elő eddig. A többiek eltűntek. Az iráni mentőegységek szóvivője már vasárnap közölte, hogy nincs már esély arra, hogy túlélőt találjanak.

A kínai hatóságok tájékoztatása szerint a hajó fedélzetén történt robbanások miatt megrepedt a hajótest, és a tengerbe ömlő olaj nagy része lángra kapott. Hétfőn is sűrű füst gomolygott a katasztrófa helyszínét. Szakértők szerint az élővilágában nagyobb kárt okoz az elégő olajnál az, hogy a hajó elsüllyedése miatt feltehetően a hajótestben maradt olajon kívül a rendkívül mérgező üzemanyag is a tengerbe kerül.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Bécs vasárnap választ: folytatja-e nagy sorozatát a Szabadságpárt?

Bécs vasárnap választ: folytatja-e nagy sorozatát a Szabadságpárt?

Újabb tartományi választást tartanak a szomszédos Ausztriában, immár a negyediket a tavaly szeptemberi országos parlamenti választások óta. Az önálló tartománynak számító Bécsben a hosszú ideje regnáló Osztrák Szociáldemokrata Párt (SPÖ) a felmérések szerint ezúttal is biztos győzelemre számíthat.

Csányi Péter:  az OTP stratégiája sikeres, de van, amit érdemes újragondolni

Drasztikus változtatást nem tervez, de számos területen készül finomhangolásra Csányi Péter, aki május elsejétől az OTP Bank vezérigazgatója lesz. Az InfoRádióban beszélt arról, hogy mely területeken változtatna, és hogy a leányvállalatok vezetőit jobban integrálná az anyabank működésébe.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.28. hétfő, 18:00
Csányi Péter
az OTP Bank vezérigazgató-helyettese, kinevezett vezérigazgató
Alakul a forinterősödés: 406 alatt az árfolyam

Alakul a forinterősödés: 406 alatt az árfolyam

Egy hetes stagnálás után tegnap kilépett a megszokott, 407 és 409 közötti sávjából az euró-forint árfolyam. Óriási mozgást ez sem jelent: a hazai fizetőeszköz 406,5-ig erősödött. Az árfolyammozgást a viszonylag jó piaci hangulat indukálta, ami pedig egyrészt néhány biztatóbb makroadat mellett annak volt köszönhető, hogy az amerikai Trump-adminisztráció egyes megszólalásaiba (vagy épp hallgatásába) a befektetők bele tudták látni a vámháború lejjebb tekerésének jeleit.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×