A pozsonyi Volkswagen vállalat vezetése most már hivatalosan is megerősítette, hogy leállította az autók gyártását. A közel nyolcezer alkalmazottat a hét elején kényszerszabadságra küldték.
A leállás állítólag csak átmeneti, és a jövő hét szerdán teljes gőzzel megindul ismét a gyártás. Bár ezt a gyár vezetői nem mondták ki, nyilvánvaló, hogy a gépkocsik iránti kereslet csökkenése miatt állt le Szlovákia legnagyobb autógyára, melynek kapuit évente 250 ezer autó hagyta el.
A szlovák gazdaság egyik pillérének tartott autógyár 9 napos leállása egyes elemzők szerint 100 - 200 millió eurós kiesést jelent az országnak. Az intézkedés a beszállító cégeket is negatívan érinti. A szakolcai INA gépgyár például 3200 alkalmazottját szintén kényszerszabadságra küldte, több kisebb cég pedig már elbocsátotta alkalmazottainak egy részét.
Komoly gondokkal küszködik az ország másik két nagy autógyára is. Az európai autóeladások csökkenése miatt a nagyszombati Peugeot-Citroën-gyár arra készül, hogy márciustól 190 főt elbocsát 2300 alkalmazottja közül. A 2700 fős Kia Motors Slovakia - a dél-koreai cég első európai üzeme - előbb azt jelentette be, hogy két, egyenként hatórás műszakot vezet be, majd két nappal később azt, hogy február utolsó két hetében csak egy műszakban termel a gyár.
A dolgozók fizetésük 60 százalékát kapják meg. A szlovák gazdasági minisztérium legutóbbi becslése szerint az előző évhez viszonyítva idén az ország autógyártása mintegy 18-25 százalékkal esik vissza.
Elemzők azonban még ettől is nagyobb visszaeséstől tartanak, aminek lesújtó következményei lehetnek az erősen exportorientált szlovák gazdaság számára.
Hatalmas jégdarabok estek, lecsap Budapestre a szupercella - térkép, riasztások