A brit bejegyzésű Napoli múlt csütörtökön léket kapott egy hatalmas viharban, Cornwall partjaitól 80 kilométerre.
A brit parti őrség a mozgásképtelenné vált, 2323 konténerrel megrakott, 62 ezer tonnás, 270 méter hosszú hajót a szomszédos Devon part menti sekély vizeire vontatta, és ott szándékosan zátonyra futtatta, nehogy a Napoli teljes rakományával együtt elsüllyedjen a nyílt tengeren.
A hajó azonban megdőlt, fedélzetéről kétszáz konténer, üzemanyagtartályaiból pedig kétszáz tonna gázolaj került a tengerbe. A konténerek közül negyven a partra sodródott.
A helyszínre sereglett több száz fosztogatót eleinte elsősorban a fémhordókban szállított bor és az ugyancsak nagy számban partra mosott parfümös tartályok érdekelték.
Hétfőn azonban már a nagyobb értékű konténerek iránt is megnőtt az érdeklődés; rendőrségi adatok szerint aznap például legalább ötven BMW motort vittek el a felnyitott tartályokból.
Az elvileg lezárt partszakaszon néhány tucat rendőr próbálja megakadályozni a kisodródott konténerek feltörését.
A brit tengerjogi előírások értelmében nem feltétlenül ütközik törvénybe a parton, illetve az elsüllyedt roncsok környékén talált értéktárgyak eltulajdonítása, de erről értesíteni kell az úgynevezett roncsgondnokot.
E tisztség viselője a brit kormány hivatalosan kijelölt képviselője - általában a parti őrség egy jogi szakértője -, akinek feladata a brit felségvizeken balesetet szenvedett hajók tulajdonosainak felkutatása, illetve annak meghatározása, hogy mi legyen a szerencsétlenül járt vízi jármű szállítmányának sorsa.
A parti őrség fő gondját ugyanakkor a tengerbe szivárgott üzemanyag jelenti, ebből ugyanis hétfőre 8 kilométer hosszú olajfolt alakult ki Devon grófság partjainál.
Az angol környezetvédelmi hatóság helyi illetékese azt mondta a BBC-nek, hogy az érintett partvidék a világörökség része, és "rendkívül érzékeny" környezeti térségnek számít.
A hajón tartályaiban még 3500 tonna olaj van; a szakértők tervbe vették ennek kiszivattyúzását, de ez legalább egy hétig eltart.