eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Dunaföldvár, 2020. november 10.A higiéniai papírtermékeket gyártó Vajda-Papír Kft. dunaföldvári üzeme 2020. november 10-én. Újraindul Magyarországon a papíripari szakképzés - hangzott el papírgyárban tartott tájékoztatón.
Nyitókép: MTI/Vasvári Tamás

Kiváló mérleggel zárta az előző évet a hazai papíripari óriás

Tavaly 105 milliárd forintos éves konszolidált árbevételt ért el Magyarország vezető higiéniai papírgyártója, a Vajda-Papír.

A társaság közleménye szerint magyar tulajdonú, huszonöt éves Vajda-Papír hazai konszolidált forgalma 2023-ban meghaladta a 88 milliárd forintot, a norvégiai leányvállalaté pedig 17 milliárd forintot tett ki, így a csoport 105 milliárd forintos éves konszolidált árbevétele hét százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A belföldi piacon a volumen 8,5 százalékkal csökkent, miközben az exportértékesítés volumene 15 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.

A cégcsoport kamatfizetés, adózás és amortizáció előtti nyeresége (EBIDTA) 10,6 milliárd forint, míg az adózás előtti eredménye 6,3 milliárd forint volt, a termékek átlagos bruttó értékesítési ára mintegy 10 százalékkal nőtt. A cég korábbi közlése szerint 2022-ben az EBITDA 1,44 milliárd forintot, az adózás előtti eredmény pedig 100 millió forint tett ki.

Vajda Attila, a cégcsoport alapító-ügyvezetője kiemelte: a kedvező eredmények mögött az energiaárak mérséklődése, a termelékenység javulása, a cég energiaszükségletét csökkentő beruházásoknak és az innovációknak köszönhetően növekvő hatékonyság áll. Ismertette azt is, hogy a hazai háztartási papírpiac átlagos évi növekedése 2023-ban értékben még 18 százalékot ért el, ugyanakkor ez volumenben kilenc százalék csökkenést jelentett.

A cégcsoport alapító-ügyvezetője 2024-ben is forgalomnövekedésre, a jövedelmezőség további javulására számít, de jelezte, hogy újabb kihívást jelent, hogy

2023 második felétől a cellulóz ára lassú növekedésnek indult, ami 2024 első negyedévében is folytatódott.

Idén a cég külpiaci pozícióinak erősítését és újabb kapacitásnövelő beruházást is terveznek, tovább javítva a cégcsoport közép- és hosszútávú kilátásait.

A higiéniai papírgyártó vállalat vezetője szerint a papírpiac egészén belül a háztartási papír szegmens viszonylag stabil. Az elmúlt időszakban a fogyasztók ár-érzékenyebbek lettek, és egyre nagyobb figyelmet szentelnek az akcióknak, ezért a fogyasztói árérzékenység valamelyest visszaszorította a környezettudatos szemléletet is.

Vajda Attila a hatékonyságot növelő beruházások közé sorolta

  • a zöld technológia és a megújuló energia növekvő részarányát,
  • az alappapír és késztermék gyártásnál keletkező hulladék száz százalékos újrahasznosítását
  • és a vízfelhasználás csökkentését.

Az ügyvezető igazgató tájékoztatása szerint sikerült mérsékelni a növekvő energiaárak hatását, a cellulóz áremelkedésének következményeit pedig a saját alappapír-gyártás növelésével enyhítették. Vajda Attila hangsúlyozta: az elmúlt tíz évben mintegy 40 milliárd forintot fordítottak arra, hogy a higiéniai papírgyártás és a cég üzemeltetése a legkörnyezetkímélőbb, fenntartható technológiákkal valósulhasson meg.

Csökkent a működéshez kapcsolható szén-dioxid-kibocsátás, fenntarthatóbb lett a gyártási folyamat, egy tonna alappapírt akár 26 százalékkal kevesebb villamos energiával és 70 százalékkal kevesebb víz felhasználással állítanak elő, mint a korábbi technológiával működő átlagos papírüzemek.

Az ipari termelő vállalatok közül elsőként közzétett környezetvédelmi, társadalmi felelősségvállalási és vállalatirányítási (ESG) jelentésükben pedig vállalták, hogy

a cég 2030-ig húsz százalékkal tovább csökkenti vízfogyasztását, ötven százalékkal növeli a megújuló energiák használatát és 2050-re karbonsemlegessé válik a működése.

Vajda Attila úgy véli, ezek a lépések is hozzájárultak ahhoz, hogy a cégcsoport rendkívüli eredményeket ért el és meg tudta tartani több mint hétszáz munkavállalóját.

Nagy sikerek Skandináviában is

A cégvezető beszámolt arról is, hogy a Vajda-Papír-csoport az elmúlt években megerősítette pozícióit a skandináv piacon is. Norvégiai gyára, a Vajda-Papír Scandinavia AS az egyetlen magyar tulajdonosi kézben üzemeltetett napi fogyasztási cikkeket előállító és exportáló vállalat Norvégiában, 2023 júniusában ünnepelte alapításának tizedik évfordulóját. A skandináv piacban rejlő jó lehetőségek további kihasználása, a cég régiós jelenlétének és exporttevékenységének erősítése érdekében a Vajda-Papír további beruházásokat, fejlesztéseket és piacbővítő lépéseket fontolgat.

A vállalat alapanyaggyártása 2023-ban már egész évben teljes kapacitással működött, amelynek csaknem húsz százalékát az exportpiacokon értékesítették.

Az export- és a belföldi piacon is keresleterősödés várható, a javuló kilátásokat tükrözi az is, hogy tavaly novemberben a Scope Ratings GMbH megerősítette a Vajda-Papír "B" kibocsátói hitelkockázati besorolását, és negatívról stabilra javította a besorolás kilátását.

A Vajda-Papír a hazai higiéniaipapír-kereslet 55-60 százalékát állítja elő, a termelés 60 százalékát szállítja külföldre. Az európai országok mellett Ázsiába, sőt a Karib-tenger térségébe jutnak el termékei.

Címlapról ajánljuk
Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×