Április 5-étől, péntektől a benzin literenkénti nagykereskedelmi ára bruttó négy forinttal, a gázolajé pedig hét forinttal emelkedik – mondta az InfoRádióban a holtankoljak.hu ügyvezetője. Mindez azt jelenti, hogy ha az áremelést a benzinkutak üzemeltetői is érvényesítik a kiskereskedelmi árakban, akkor az átlagár a benzin esetében várhatóan 645 forintra változik, a gázolaj pedig 652 forintba kerül literenként péntektől.
Ilyen magas árak legutóbb tavaly októberben voltak.
Bujdos Eszter emlékeztetett, hogy az idei év elején a jövedéki adó több mint negyven forinttal emelkedett, ugyanakkor februárban az árak stagnáltak, sőt bizonyos helyeken csökkentek is.
A jelentős árnövekedés hátterében az állhat, hogy az elmúlt másfél hétben jelentősen megemelkedett az olaj világpiaci ára, nem egy alkalommal a 90 dolláros árszintet is megközelítette a Brent típusú olaj hordónkénti jegyzésára. „Emiatt nemcsak nálunk, hanem a régióban is elszálltak az üzemanyagárak” – jegyezte meg Bujdos Eszter.
A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára megerősítette, hogy egész Kelet-Közép-Európában jelentős drágulás tapasztalható, ráadásul a hazai üzemanyagárak a régiós élmezőnyben vannak. Grád Ottó felidézte, hogy az uniós előírásoknak való megfelelési kötelezettség tette szükségessé itthon az üzemanyagok jövedéki adójának megemelését. Azonban úgy véli, a kötelező minimumhoz képest a kormány „lényegesen magasabb szintet húzott meg”, ráadásul
az üzemanyag forgalmazását terhelő „egyéb direkt és indirekt adók csökkentették a versenyképességet is”.
A kiskereskedelmi különadót gyakorlatilag az összes üzemanyag-forgalmazóra kivetették, akiknek az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer kritériumainak is meg kell felelniük, ami indirekt adóként plusz kiadást jelent számukra. „Mindez azt eredményezte, hogy a benzin és a gázolaj esetében is a felső harmadba kerültek a hazai árak, csak néhány szomszédos országban vannak magasabb üzemanyagárak” – magyarázta Grád Ottó.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy márciusi sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy egy megállapodás értelmében a hazai üzemanyagáraknak a régió középmezőnyéhez kell tartozniuk. „Ha ez a megállapodás megtörik, akkor azt gondolom, hogy be kell avatkozni” – mondta akkor a tárcavezető. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a beavatkozás alatt csak azt tudja elképzelni, hogy felülvizsgálják az adózási környezetet.
Grád Ottó szerint a régiós középmezőny elérése
csak abban az esetben lehet reális célkitűzés, ha az üzemanyag-kiskereskedelmet terhelő direkt és indirekt adókat csökkentik,
meglátása szerint csak így „lehet versenyképesebbé tenni a hazai üzemanyagárakat”.
A hatósági áras időszak vége felé már komoly problémát jelentett a töltőállomások ellátottsága, ezt pedig senki nem kívánhatja – tette hozzá a főtitkár.