eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
fotó: Infostart
Nyitókép: Infostart

Mától egymilliót is fizethet, aki nem tünteti fel a kisebb kiszerelést

Vége lehet a vásárlók megtévesztésének. Ki kell írni, hogy mi mennyi!

Nem csak a magyar vásárlók szembesülhettek az elmúlt időszakban azzal a kellemetlen jelenséggel, hogy ugyanazért a pénzért, vagy rossz esetben nagyobb összegért, a korábbinál kisebb kiszerelésű terméket kapott. Számos országban terjedt el ez a megtévesztő gyakorlat, ami azért is bosszantó, mert feltételezhető, hogy a vásárlók többsége csak otthon, a felhasználáskor vette észre, hogy a megvásárolt árucikkből a korábbiaknál kevesebbet kapott.

Mindez bújtatott inflációnak is nevezhető

– fogalmazott az InfoRádióban Nobilis Márton, az agrártárca élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára.

A hatályos jogszabály szerint Magyarországon március elsejétől, az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszer-kereskedők kötelesek figyelemfelhívó tájékoztatással jelezni vásárlóik számára, ha az általuk árusított, előre csomagolt termékek kiszerelése a termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazotthoz képest csökkent. A tájékoztatási kötelezettség a csökkentett kiszerelésű termék forgalmazásának megkezdésétől számított 2 hónapig áll fenn.

Van természetesen kibúvó is a cégeknek, ahogy arról korábban beszámoltunk: ha a kisebb kiszerelés mellett még árulják a korábbi nagyobbat is legalább hat hónapig, akkor nem kell feltüntetni semmit.

A kereskedőknek az üzleteik bejáratánál kell jól látható módon elhelyezniük a jogszabályban meghatározott méretű és szövegű információs táblát, és a kiszerelés csökkentését a termék mellett is meg kell jelölniük. A gyártóknak és a nagykereskedőknek is tájékoztatniuk kell a boltokat arról, hogy valami kisebb lett.

A vásárlók itt, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján tételesen is megtalálják az érintett termékeket. Ezek többsége (körülbelül 80 százalék) egyébként élelmiszer, de találhatunk köztük szépségápolási és háztartási cikkeket is. Az édes és sós snackek esetében csaknem száz termék érintett, de az alapvető élelmiszereknél is harminc, illetve a háztartási terméknél hatvan fölötti a szám, ahol a beltartalom csökkent, a kiszerelés nőtt, az ár pedig nem változott, vagy emelkedett – jegyezte meg Nobilis Márton.

A szabályok betartását a kormányhivatalok fogják ellenőrizni,

a tájékoztatási kötelezettség megsértése akár 1 millió forintos közigazgatási bírságot is jelenthet termékenként.

A kormány célja, hogy az intézkedésen keresztül felhívja a vásárlók figyelmét a kiszerelési mennyiség változására, ezáltal segítse a tudatos és körültekintőbb döntést.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
A szemes kávé felé hajtja a drágulás a fogyasztókat

A szemes kávé felé hajtja a drágulás a fogyasztókat

Már meghallgatható a Portfolio Checklist vasárnapi különkiadása. A műsornak egyetlen témája volt: április első felében elszállt, és 18 havi csúcsig ugrott az arabica típusú kávé határidős jegyzése. A képet tovább bonyolítja, hogy a robusta kávé termékpiaci ára gyorsabban nőtt, mint az arabicáé, s így ismét konganak a vészharangok, hogy holnapra luxussá válik a mindennapi feketénk. A témáról Árok Gábort, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletágának vezetőjét kérdeztük.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×