eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 28. vasárnap Valéria
Electric car lithium battery pack and power connections.
Nyitókép: Prapass Pulsub/Getty Images

Átalakult az olajkorszak végének forgatókönyve

Az elektromos autók használata eltérő mértékben terjed a világ különböző nagy gazdaságaiban. Kínában olyan "forradalom" van, hogy ez önmagában előrehozta az olajimport tetőzését, vagyis az olajkorszak végének kezdetét.

Világszerte egyre több elektromos autót adnak el. A világ tavalyi, átlagosan 10 százalékos adata annak fényében jelentős, hogy 2021-ben ugyanez az arány még csak 6,2 százalék volt, míg 2018-ban 1,6 százalék, 2016-ban pedig csak 0,5 százalék.

Az ország, ahol tavaly már 5-ből 4 eladott autó elektromos volt, Norvégia. A második helyen Izland áll, ott 41 százalék volt az arány, a harmadik helyre Svédország került 32 százalékkal a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint. A negyedik helyezett Hollandia 24 százalékkal, az ötödik pedig Kína 22 százalékkal, és ez utóbbi a legdöntőbb, hisz míg az első négy nem igazán nagy ország, az 1,4 milliárdos lakosságú Kína autópiaca óriási - írta a novekedes.hu.

A 22 százalék olyan jelentős arány, hogy érezhetően csökkent az autóüzemanyagok iránti kereslet. A Bloomberg szerint 2017 óta 18 millió elektromos autót adtak el a kínai piacon, ami a világ teljes értékesítésének fele, ráadásul

2026-ra már azt várják, hogy a kínai piacon belül 50 százalék fölé emelkedik az elektromosok aránya

(ez nem irreális, hisz 2020-ban 5, 2021-ben 13 százalék volt az arány), ekkor már erősen csökkenhet a benzinfogyasztás.

Ez azt jelenti az összeállítás szerint, hogy Kína (amely egyébként jelenleg a világ legnagyobb olajimportőre) egymaga elhozza az olajkorszak végének kezdetét. Az ország olajfelhasználásának felét 2020-as adatok szerint a járműüzemanyagok adták. Jövőre ezekből az előrejelzések szerint napi 6 millió hordót fognak felhasználni, azt követően viszont csökkenésbe következik, ami 2030 és 2040 közt lesz a leggyorsabb, az időszak végére 2 millió hordóra mérséklődik az adat.

A világ olajfogyasztása ezért tetőzik, majd lassú csökkenésnek indul, az olajkínálat ugyanakkor nem lesz kisebb, így az ár is tartósan alacsonyabb lehet.

Mint megjegyzik, a kínai olajfelhasználás-csökkenés által okozott "lyukat" a rohamosan fejlődő indiai gazdaság sem fogja tudni kitölteni, mert ott még csak felfutóban van a folyamat, és mire a motorizáció magas szintű lesz, ott is nagy lesz az elektromos járművek aránya.

Kína elektromos-autós előretörésének több oka is van. Közéjük tartozik, hogy nagy EV-töltőhálózat alakult ki, illetve hogy az országban olcsó az áram: egy adott útszakasz megtételének áramköltsége kevesebb, mint 40 százaléka a benzinnek, amit egy átlagos belsőégésű fogyaszt.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×