eur:
411.23
usd:
392.67
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Electric car lithium battery pack and power connections.
Nyitókép: Prapass Pulsub/Getty Images

Átalakult az olajkorszak végének forgatókönyve

Az elektromos autók használata eltérő mértékben terjed a világ különböző nagy gazdaságaiban. Kínában olyan "forradalom" van, hogy ez önmagában előrehozta az olajimport tetőzését, vagyis az olajkorszak végének kezdetét.

Világszerte egyre több elektromos autót adnak el. A világ tavalyi, átlagosan 10 százalékos adata annak fényében jelentős, hogy 2021-ben ugyanez az arány még csak 6,2 százalék volt, míg 2018-ban 1,6 százalék, 2016-ban pedig csak 0,5 százalék.

Az ország, ahol tavaly már 5-ből 4 eladott autó elektromos volt, Norvégia. A második helyen Izland áll, ott 41 százalék volt az arány, a harmadik helyre Svédország került 32 százalékkal a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint. A negyedik helyezett Hollandia 24 százalékkal, az ötödik pedig Kína 22 százalékkal, és ez utóbbi a legdöntőbb, hisz míg az első négy nem igazán nagy ország, az 1,4 milliárdos lakosságú Kína autópiaca óriási - írta a novekedes.hu.

A 22 százalék olyan jelentős arány, hogy érezhetően csökkent az autóüzemanyagok iránti kereslet. A Bloomberg szerint 2017 óta 18 millió elektromos autót adtak el a kínai piacon, ami a világ teljes értékesítésének fele, ráadásul

2026-ra már azt várják, hogy a kínai piacon belül 50 százalék fölé emelkedik az elektromosok aránya

(ez nem irreális, hisz 2020-ban 5, 2021-ben 13 százalék volt az arány), ekkor már erősen csökkenhet a benzinfogyasztás.

Ez azt jelenti az összeállítás szerint, hogy Kína (amely egyébként jelenleg a világ legnagyobb olajimportőre) egymaga elhozza az olajkorszak végének kezdetét. Az ország olajfelhasználásának felét 2020-as adatok szerint a járműüzemanyagok adták. Jövőre ezekből az előrejelzések szerint napi 6 millió hordót fognak felhasználni, azt követően viszont csökkenésbe következik, ami 2030 és 2040 közt lesz a leggyorsabb, az időszak végére 2 millió hordóra mérséklődik az adat.

A világ olajfogyasztása ezért tetőzik, majd lassú csökkenésnek indul, az olajkínálat ugyanakkor nem lesz kisebb, így az ár is tartósan alacsonyabb lehet.

Mint megjegyzik, a kínai olajfelhasználás-csökkenés által okozott "lyukat" a rohamosan fejlődő indiai gazdaság sem fogja tudni kitölteni, mert ott még csak felfutóban van a folyamat, és mire a motorizáció magas szintű lesz, ott is nagy lesz az elektromos járművek aránya.

Kína elektromos-autós előretörésének több oka is van. Közéjük tartozik, hogy nagy EV-töltőhálózat alakult ki, illetve hogy az országban olcsó az áram: egy adott útszakasz megtételének áramköltsége kevesebb, mint 40 százaléka a benzinnek, amit egy átlagos belsőégésű fogyaszt.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×