eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Container cargo ship carrying container for business freight import and export, Aerial view container ship arriving in commercial port.
Nyitókép: AvigatorPhotographer/Getty Images

Idén is káosz várható a kínai kikötőkben

A közelgő holdújév és a járványkitörések elfojtására tett drasztikus erőfeszítések miatt az ellátási lánc ismét egyre nehezebb helyzetbe kerülnek.

A legnagyobb kínai kikötőkben fennakadásokat okoznak a koronavírus-kitörések miatt életbe léptetett karanténintézkedések, lezárások és megszorítások: egyes esetekben a légi szállítási költségek 50 százalékos áremelkedése fokozza a káoszt a CNBC cikke szerint.

A hamarosan beköszöntő holdújév előtt a légi szállítás ára emelkedett, egyes vízi szállítók pedig felfüggesztették tevékenységüket, ami a pandémia következményei után talpra állni képtelen ellátási lánc számára ismételt csapást jelentett.

Az ok: zéró Covid

Mindez a Kínában továbbra is vallott zéró Covid-stratégia mellett történik: ennek értelmében a kikötőkben és nagyvárosokban jelentkező fertőzések következménye szigorú lezárás.

"Bár a kikötők működhetnek, a jelenlegi korlátozások - mint például a kötelező karantén és a tesztelés - továbbra is lassítják a szállítást és késedelmeket okoznak" - mondta Atul Vashistha, a Supply Wisdom ellátási lánc tanácsadó cég alapítója és elnöke.

Hozzátette, Kína legfontosabb prioritása most az, hogy a jövő hónapban kezdődő téli olimpia és a közelgő holdújév előtt korlátozza a koronavírusos megbetegedések terjedését.

Az ebből következő kikötői korlátozások káoszt okoztak.

"A termékek felhalmozódnak, miközben a hajóknak megtiltották a belépést. A negatív PCR-tesztkövetelmények és az utolsó pillanatban történő átirányítások hatására 2022 úgy kezdődött, ahogy 2021 véget ért - káosszal" - mondta Vashistha.

A légi fuvarozás ára kilőtt

A kulcsfontosságú kikötővárosokból, Sencsenből, Tianjinból és Ningbóból, valamint az ipari központ Hszianból is jelentettek eseteket, aminek következménye lezárás és más korlátozó intézkedéseket lettek. Egyre több város érintett, Pekingben, a téli olimpia helyszínén is megjelent már az omikron. Decemberben Ningbóban is észleltek fertőzéseket, ami az ország harmadik legnagyobb kikötővárosában problémákat okozott. Sok hajót irányítottak Sanghajba a gondok miatt, ami ott is zsúfoltságot és késéseket eredményezett.

A tengeri szállítási árakban ez 4 százalékos növekedést eredményezett, de nem valószínű, hogy e téren további drágulás lenne várható - más a helyzet azonban a légi szállítással.

"Mivel még van elég idő holdújév előtt a légi árufuvarozásra, az ünnepek előtti rohanás, valamint a világjárvány miatt korlátozott kapacitás felfelé nyomja a légi árufuvarozási díjakat" - mondja Judah levine, a Freightos fuvarozásfoglaló platform kutatási vezetője. A Freightos Air Index szerint a Kínából Észak-Európába irányuló árfolyam 9,59 dollár/kg volt január közepén, ami több mint 50 százalékos emelkedést jelent a január eleji 6 dollár/kg alatti árfolyamhoz képest.

Erről szól az idei év is

John Ferguson, az Economist Impact globalizációval, kereskedelemmel és pénzügyekkel foglalkozó vezetője szerint a koronavírussal szembeni kínai zéró tolerancia jelentős hatással lesz a globális ellátási láncra.

"Ez a legújabb sokk rosszkor jön a globális ellátási lánc számára. A karácsonyi időszak és az omikron miatt már eleve feszült volt a helyzet, de a kínai kikötői problémák új szintre emelik ezeket a bonyodalmakat" - mondta Ferguson.

"Kína stratégiája kulcsfontosságú, mivel a járványkitörések további zárlatokat vagy lezárásokat fognak eredményezni a kulcsfontosságú területeken.

Tekintettel arra, hogy közeleg a téli olimpia, valamint az év későbbi részében fontos politikai események történnek majd, nem valószínű, hogy még idén feladnák a zéró Covid-stratégiát"

- fogalmazott. A szállítmányozó cégek legalább már tudják, mire kell a következő hónapokban is számítaniuk, de ez nem változtat azon a helyzeten, hogy a csomagoknak egyszerűen nincsen hely a kikötőkben.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×