eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Container cargo ship carrying container for business freight import and export, Aerial view container ship arriving in commercial port.
Nyitókép: AvigatorPhotographer/Getty Images

Idén is káosz várható a kínai kikötőkben

A közelgő holdújév és a járványkitörések elfojtására tett drasztikus erőfeszítések miatt az ellátási lánc ismét egyre nehezebb helyzetbe kerülnek.

A legnagyobb kínai kikötőkben fennakadásokat okoznak a koronavírus-kitörések miatt életbe léptetett karanténintézkedések, lezárások és megszorítások: egyes esetekben a légi szállítási költségek 50 százalékos áremelkedése fokozza a káoszt a CNBC cikke szerint.

A hamarosan beköszöntő holdújév előtt a légi szállítás ára emelkedett, egyes vízi szállítók pedig felfüggesztették tevékenységüket, ami a pandémia következményei után talpra állni képtelen ellátási lánc számára ismételt csapást jelentett.

Az ok: zéró Covid

Mindez a Kínában továbbra is vallott zéró Covid-stratégia mellett történik: ennek értelmében a kikötőkben és nagyvárosokban jelentkező fertőzések következménye szigorú lezárás.

"Bár a kikötők működhetnek, a jelenlegi korlátozások - mint például a kötelező karantén és a tesztelés - továbbra is lassítják a szállítást és késedelmeket okoznak" - mondta Atul Vashistha, a Supply Wisdom ellátási lánc tanácsadó cég alapítója és elnöke.

Hozzátette, Kína legfontosabb prioritása most az, hogy a jövő hónapban kezdődő téli olimpia és a közelgő holdújév előtt korlátozza a koronavírusos megbetegedések terjedését.

Az ebből következő kikötői korlátozások káoszt okoztak.

"A termékek felhalmozódnak, miközben a hajóknak megtiltották a belépést. A negatív PCR-tesztkövetelmények és az utolsó pillanatban történő átirányítások hatására 2022 úgy kezdődött, ahogy 2021 véget ért - káosszal" - mondta Vashistha.

A légi fuvarozás ára kilőtt

A kulcsfontosságú kikötővárosokból, Sencsenből, Tianjinból és Ningbóból, valamint az ipari központ Hszianból is jelentettek eseteket, aminek következménye lezárás és más korlátozó intézkedéseket lettek. Egyre több város érintett, Pekingben, a téli olimpia helyszínén is megjelent már az omikron. Decemberben Ningbóban is észleltek fertőzéseket, ami az ország harmadik legnagyobb kikötővárosában problémákat okozott. Sok hajót irányítottak Sanghajba a gondok miatt, ami ott is zsúfoltságot és késéseket eredményezett.

A tengeri szállítási árakban ez 4 százalékos növekedést eredményezett, de nem valószínű, hogy e téren további drágulás lenne várható - más a helyzet azonban a légi szállítással.

"Mivel még van elég idő holdújév előtt a légi árufuvarozásra, az ünnepek előtti rohanás, valamint a világjárvány miatt korlátozott kapacitás felfelé nyomja a légi árufuvarozási díjakat" - mondja Judah levine, a Freightos fuvarozásfoglaló platform kutatási vezetője. A Freightos Air Index szerint a Kínából Észak-Európába irányuló árfolyam 9,59 dollár/kg volt január közepén, ami több mint 50 százalékos emelkedést jelent a január eleji 6 dollár/kg alatti árfolyamhoz képest.

Erről szól az idei év is

John Ferguson, az Economist Impact globalizációval, kereskedelemmel és pénzügyekkel foglalkozó vezetője szerint a koronavírussal szembeni kínai zéró tolerancia jelentős hatással lesz a globális ellátási láncra.

"Ez a legújabb sokk rosszkor jön a globális ellátási lánc számára. A karácsonyi időszak és az omikron miatt már eleve feszült volt a helyzet, de a kínai kikötői problémák új szintre emelik ezeket a bonyodalmakat" - mondta Ferguson.

"Kína stratégiája kulcsfontosságú, mivel a járványkitörések további zárlatokat vagy lezárásokat fognak eredményezni a kulcsfontosságú területeken.

Tekintettel arra, hogy közeleg a téli olimpia, valamint az év későbbi részében fontos politikai események történnek majd, nem valószínű, hogy még idén feladnák a zéró Covid-stratégiát"

- fogalmazott. A szállítmányozó cégek legalább már tudják, mire kell a következő hónapokban is számítaniuk, de ez nem változtat azon a helyzeten, hogy a csomagoknak egyszerűen nincsen hely a kikötőkben.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×