Mint az Infostart is megírta, a modern dízelmotorok működéséhez elengedhetetlen adalékból, az AdBlue-ból a magas földgázárak miatt egyes vegyi üzemek, mint például a szlovák Duslo, korlátozták a termelését, ami miatt az európai AdBlue-készletek csökkenni kezdtek.
A hír hallatán sokan pánikszerű felvásárlásba kezdtek, hiszen enélkül az Euro 5-ös és annál újabb dízelmotorok elektronikája letilt, a járművek nem indulnak el. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a napi.hu-nak elmondta, a környező országokban hirtelen többszörösére ugrottak az eladások, amelyre az ellátási lánc egyszerűen nem volt felkészülve.
"Mivel az igény nagy, a műtrágyagyártók ki fogják ezeket elégíteni, ugyanakkor arra számítani kell, hogy az adalék ára magasabb, mint korábban. Később ez vissza fog állni a leállásokat megelőző szintre hiszen a nagyobb kereslet most kizárólag a pánik következménye, a dízelautók, az áruszállítók vagy a mezőgazdasági gépek nem fognak hirtelen többször akkora utat megtenni, mint pár hónappal korábban. Fontos észben tartani, hogy az AdBlue nem tartható el túl sokáig, így a drágán megvett készletek lehet, hogy a hulladékudvarokban végzik" – hívta fel a figyelmet Grád Ottó.
Ha valaki nem talál AdBlue-t valamelyik benzinkúton, akkor hívja fel a nagy láncok ügyfélszolgálatát, ők segítenek majd abban, hogy hol tud hozzájutni az adalékhoz – javasolta a szakember.
Az AdBlue alakítja át az ártalmas nitrogén-oxidot vízgőzzé és nitrogénné, így mérsékelve a dízelek károsanyag kibocsátását, enélkül ezek képtelenek teljesíteni a rájuk vonatkozó emissziós előírást. Egy személyautó AdBlue-tartálya körülbelül 13-19 liter, ami körülbelül 20 ezer kilométerre elég. A hiány inkább a buszosoknál és fuvarozóknál okozhat gondot. Az átmeneti drágulása pedig beépülhet az áraikba is.