eur:
403.27
usd:
351.33
bux:
97710.4
2025. június 19. csütörtök Gyárfás
Blue cap of the adblue tank in a truck
Nyitókép: Miguel Perfectti/Getty Images

Szlovákiában is hiánycikk az AdBlue

Miután kiderült, hogy az AdBlue legnagyobb európai gyártója, a vágsellyei Duslo vegyipari vállalat korlátozza az adalékanyag gyártást, Szlovákiában is elkezdték felvásárolni az üzemanyagadalékot, amely így néhány nap alatt hiánycikké vált az országban. A szlovák gazdasági tárca utasítására ezért az Állami Tartalékalap 500 ezer liter AdBlue üzemanyagadalékot vásárol. Eközben a Mol-csoport szlovák leányvállalata, a Slovnaft a saját töltőállomásain már korlátozta az AdBlue árusítását.

Az AdBlue legnagyobb gyártója Európában a szlovákiai Vágsellyén található Duslo. Peter Blaha, a vegyipari vállalat igazgatója maga is megerősítette, hogy azoknak a dízelautóknak a tulajdonosai, melyek működéséhez elengedhetetlen az AdBlue, tömeges felvásárlásba kezdtek, ez pedig könnyen hiányt idézhet elő. „Gyakori eset, hogy ciszternásautóval leszállítjuk az AdBlue folyadékot a legnagyobb benzinkutakra, ott azonban már teherautókkal várakoznak, s pillanatok alatt felvásárolják a teljes készletet” – számolt be a tapasztalatairól az adalékanyagot gyártó szlovák vegyipari vállalat igazgatója. Ez a jelenség a fuvarozó cégek figyelmét is felkeltette, mivel az AdBlue hiánya akár le is állíthatja a teherforgalmat.

Peter Kremský, a kormánypárti OĽaNO parlamenti képviselője szerint az államnak mindenképp kötelessége lenne a lakosság számára is bebiztosítani a megfelelő mennyiséget. Úgy tájékoztatott, gyakran előfordult az utóbbi napokban, hogy az AdBlue készletet egy benzinkúton egyetlen személy vásárolta fel azzal a céllal, hogy külföldön jóval drágábban eladja, a feketepiacon ugyanis ennek az adaléknak is jelentősen megugrott az ára. A képviselő felszólította a gazdasági minisztert, hogy lépjen közbe, és korlátozza az AdBlue árusítását, és hozzon olyan intézkedést, amely alapján az autótulajdonosok csak közvetlenül az autójuk tartályába tudják tankolni.

A helyzet komolysága miatt a szlovák gazdasági minisztérium utasította az Állami Tartalékalapot, hogy vásároljanak 500 ezer liter AdBlue üzemanyagadalékot. „Ez az állam szükségleteit szolgálja, hogy képesek legyünk a saját szervezeteink ellátására” – magyarázta Richard Sulík szlovák gazdasági miniszter, hogy mi is lesz a félmillió liter adalék sorsa. Az Állami Tartalékalap megerősítette, hogy megkezdte az AdBlue adalék beszerzését, ez a folyamat azonban néhány hétig, de akár hónapokig is eltarthat.

Eközben a Mol szlovák leányvállalata, a Slovnaft, a saját töltőállomásain már korlátozta az AdBlue árusítását, egy vevőre legfeljebb száz liter jut az adalékból. A vállalat arra is figyelmeztetett, hogy bizonyos töltőállomásokon hiány léphet fel, mindent megtesznek azonban azért, hogy minél hamarabb orvosolják a problémát.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.19. csütörtök, 18:00
Szalai Máté
külpolitikai szakértő, a Clingendael Intézet kutatója
Tűzvonalban a tőzsdék - Amikor fegyverek szólnak, a pénz menekül

Tűzvonalban a tőzsdék - Amikor fegyverek szólnak, a pénz menekül

A háborúk és geopolitikai konfliktusok nemcsak az érintett országok életét forgatják fel, hanem mély nyomot hagynak a globális gazdaságban és a tőkepiacokon is. Egy-egy rakéta vagy váratlan katonai lépés nemcsak frontvonalakat, de tőzsdei árfolyamokat is átrajzol: emelkedő olajár, menekülés az aranyba, pánikszerű részvénypiaci eladások – mindezek visszatérő mintázatok a történelem hasonló pillanataiban. Cikkünkben hat, az elmúlt évtizedekből származó fegyveres konfliktust vizsgálunk meg abból a szempontból, hogyan reagáltak a globális pénzpiacok a válságokra.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×