eur:
411.25
usd:
394.99
bux:
0
2024. december 27. péntek János
A Texas DAC8718S integrated circuit microchip (IC), manufactured by Texas Instruments Inc., on a printed circuit board (PCB) at CSI Electronic Manufacturing Services Ltd. in Witham, U.K., on Wednesday, April 28, 2021. The global chip shortage is going from bad to worse with automakers on three continents joining tech giants Apple Inc. and Samsung Electronics Co. in flagging production cuts and lost revenue from the crisis. Photographer: Chris Ratcliffe/Bloomberg via Getty Images
Nyitókép: Chris Ratcliffe/Bloomberg/Getty Images

Bődületes károkat okoz a chiphiány, még csak most jön a java

Újraszámolták a várható veszteségeket, borúsba fordultak a negyedéves kilátások.

Ahogy arról az Infostart is többször beszámolt, egyre kiterjedtebb problémát okoz a globális chiphiány, és az autóiparon, az okostelefon-gyártáson és a videojátékok előállításán túl olyan területekre is begyűrűzött, mint például a mosógépgyártás.

Az autóiparban 2021 első negyedévében gyakorivá váltak a rövidebb- hosszabb ideig tartó ideiglenes gyárleállások világszerte a félvezetők hiánya miatt, amelyek jelentős kiesést eredményeztek a vezető gyártók termelésében és ha mindez nem lenne éppen elég, egyre több jel utal arra, hogy a legrosszabb még hátra van - írta összegzésében a Portfolio. Cégvezérek és iparági elemzők ugyanis egymás után kongatják a vészharangot és figyelmeztetik a világot arra, hogy a globális chiphiány a második negyedévben lehet a legsúlyosabb, vagyis az előttünk álló hetekben okozhatja majd a legnagyobb károkat az autóipar számára.

  • A Volkswagen csoport szerint azt is hozzátette, hogy a globális chiphiány miatt mintegy 100 ezer autóval kevesebbet gyártottak le és várhatóan nem lesznek képesek pótolni ezt a kiesést 2021-ben.
  • A Ford még nagyobb várható veszteségre figyelmeztette befektetőit a negyedéves beszámolójában, az amerikai autógyártó menedzsmentje arra számít, hogy a globális chiphiány miatt mintegy 1,1 millió járművel kevesebbet gyárthat, amely 2,5 milliárd dolláros profitkiesést eredményezhet számára 2021-ben. Egy nyilatkozatuk szerint a kiemelt beszállítójuknak számító Renesastól származó chipszállítmányok beérkezése várhatóan júliusban áll helyre, de az autóipari félvezetők globális hiánya lehetséges, hogy majd csak jövőre oldódik meg.
  • A válságot eddig megúszó BMW pár napja bejelentette: kénytelen három napra leállítani oxfordi üzemét, ahol a Mini márka modelljei készülnek. A félvezetők hiánya a prémiumautó-gyártó németországi üzemében, Regensburgban is éreztette hatását, itt a műszakszám csökkentésére kényszerült a vállalat.

Az élvonalba tartozó beszállítók közül a holland NXP chipgyártó menedzsmentje úgy látja, hogy az ellátás egész évben nagyon szűkös lesz és a probléma még jövőre is fennakadásokat okozhat a szektorban.

A Goldman Sachs bank közgazdászai időközben kiszámolták, hogy a tartós chiphiány mekkora hatást fejtene ki az amerikai GDP-ben. A hatás legalább fél, legfeljebb egy százalékos, ami jelentős. Ráadásul

nemcsak azok a termékek drágulnak majd, amelyek fő komponense a chip, hanem azok is, amelyek előállításához közvetve szükségesek.

Magyarországon a Mercedes-gyár kényszerült arra, hogy felfüggessze termelését, a vállalat elmondta, hogy a világban tapasztalható félvezetőhiány miatt a 17. naptári hétig, vagyis múlt vasárnapig bezárólag módosította termelési programját.

Címlapról ajánljuk
Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

A magyar színház- és filmművészet megkerülhetetlen alakja, és bár mostanában csak ritkán tűnik fel a vásznon, de mégis jelen van. Azt mondja, akik kíváncsiak rá, megtalálják, de tanítani nem akar, csak beszélgetni. Cserhalmi György szerint egy időtálló alkotás és a szakmai párbeszéd legfőbb építőköve egyaránt a kölcsönös bizalom. Úgy véli, a színművészeknek a színház az anyukájuk, a film pedig a mostoha papájuk, aki „hol kedves, hol nem”.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×