A Jose Gabriel Martinez Castro miniszter és Bartal Tamás vezérigazgató által aláírt egyezmény értemében a magyar állami vállalat az elektronikus útdíjfizetés bevezetésével és a közúti közlekedésszervezés átalakításával kapcsolatban megvalósíthatósági tanulmányt készít, és kísérleti projektet valósít meg Ecuadorban. Az együttműködés végső célja az elektronikus útdíjfizetésre történő áttérés a dél-amerikai országban – áll a NÚSZ Zrt. közleményében.
Dél-Amerika számos országában nincs elektronikus útdíjfizetési rendszer, a NÚSZ Zrt. által működtetett magyar megoldás iránt ezért folyamatos az érdeklődés a régióból. A Bartal Tamás vezérigazgatóból, Varga Zoltán nemzetközi kapcsolatokért felelős igazgatóból és Kitta Gergely stratégiai és kormányzati kapcsolattartásért felelős igazgatóból álló tárgyalódelegáció az ottani felek kezdeményezésére 2019. őszén kezdett tárgyalásokat a kolumbiai, perui és ecuadori szaktárcákkal és útdíjszedő társaságokkal az elektronikus útdíjfizetésre történő átállásról.
Az ecuadori magyar nagykövetség támogatásának köszönhetően az egyeztetések elsőként Ecuadorban vezettek eredményre, ahol a NÚSZ és az ecuadori Közlekedési és Közmunkaügyi Minisztérium vezetői a hét elején megállapodást kötöttek egymással. Ennek értelmében a magyar társaság az útdíjfizetés modernizációjával kapcsolatban megvalósíthatósági tanulmányt készít, és ahhoz kapcsolódóan pilot projektet is megvalósít, amely alapján megtörténhet az elektronikus útdíjfizetés bevezetése a latin-amerikai országban.
A 283 ezer négyzetkilométeren elterülő Ecuador 8.100 kilométernyi aszfaltozott közúthálózattal rendelkezik. Ennek a hálózatnak mintegy 20 százaléka útdíjköteles és a járművezetők 75 százaléka a hagyományos, sorompós díjfizető állomásoknál készpénzben fizeti meg az útdíjat. A NÚSZ Zrt. feladata ennek a rendszernek az átfogó fejlesztését és egységesítését, továbbá a díjpolitika megújítását célzó koncepció kidolgozása.
Ecuadornak a közúti közlekedés és áruszállítás szempontjából kulcsszerepe van, mivel az Észak-, Közép- és Dél-Amerikát összekötő, a világ leghosszabb gyorsforgalmi útvonalának számító, 21 országot összekötő Pánamerikai főút fontos állomása. A NÚSZ a mozgó tehergépjárművek súlyának mérését lehetővé tevő rendszer kiépítésére kiírt nemzetközi pályázat iránt is érdeklődik. A tendert áprilisban írják ki Ecuadorban, a 16 helyszínes súlymérő állomáshálózat kiépítési és tíz éves üzemeltetési díja körülbelül 30 millió dollárra tehető.
A hét elején aláírt együttműködési megállapodás révén a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. az ázsiai és az európai piac mellett a dél-amerikai kontinensen is aktívvá vált.