Az Európai Unió a kötöttpályás járművekre is szigorúbb karbonkibocsátási szabályokat léptet életbe: a parlament és a tanács rendelete alapján jövő év január 1-jétől csak Stage V. kibocsátási határértékeket teljesítő dízelmotorokat lehet forgalomba hozni. Ám jelenleg a gyártók egyetlen olyan dízelüzemű vasúti járművet sem kínálnak, amely meg tudna felelni ezeknek.
A régi motorvonatok, motorkocsik és mozdonyok persze egyelőre maradhatnak, ugyanakkor a Nemzetközi Vasútegylet arra készül, hogy nullaemissziós működést ír elő tagjainak 2050-re.
A vasúti járműveket viszont harmincéves működésre tervezik, így hamarosan nem lesz értelme dízelüzemű motorvonatokat vagy mozdonyokat vásárolni – írta a Vasutas magazin alapján a Magyar Nemzet.
Nem lehet mindenhol mentsvár a villamosított pálya, számos helyen ugyanis nem lehet vagy nem érdemes villamosítani (például a kisebb forgalmú mellékvonalakon, de a rendezőpályaudvarokon a tolatómozdonyok is kizárólag dízelüzeműek jelenleg).
A megoldás a villany-hibrid mozdonyok, motorvonatok használata lehet. Ezek olyan elektromos járművek, amelyek a felsővezetékkel ellátott pályán hagyományos villanyvonatként működnek, ám a villamosítatlan pályán akkumulátorok segítségével látják el árammal a motorokat.