A német eredetű, de immár dél-afrikai központú Steinhoff International nevű globális bútorkereskedelmi holding folyamatosan trükközött és hamisította a könyveit, csakhogy elfedje a rossz pénzügyi helyzetét - írta az Index.
A Steinhoff International régóta rossz pénzügyi helyzetben volt, és ezt úgy próbálta meg elfedni, hogy folyamatosan hiteleket vett fel és újabb cégeket vásárolt, miközben veszteségeit igyekezett mérlegen kívül elrejteni különböző kreatív könyvelési trükkel, akvizíciókkal és adócsalásokkal.
Az ügy kipattanása után a Steinhoff árfolyama összeomlott. A céget nem csak Johannesburgban, de Frankfurtban is jegyzik, utóbbi tőzsdén 2017-ben 4,93 eurón kezdett a részvény, december 15-én 0,54-en zárt, ez 89 százalékos visszaesés.
Dél-Afrikában két hete erről cikkezik a sajtó, a Steinhoff International esetét tartják az ország történetének legnagyobb vállalati csalásának. De az ügy más országokban is vethet hullámokat, a Steinhoff International 30 országban, 40 különböző kiskereskedelmi márkanévvel bír.
Itthon azért lehet ismerős, mert 2013 óta ebbe a csoportba tartozik a Kika áruházlánc, és 2015-től a dél-afrikai holding a többségi tulajdonosa az Extreme Digital elektronikai kereskedőcégnek is. Ugyanebben az évben jelent meg itthon az elsősorban ruházati termékeiről ismert Pepco.
A Steinhoff most alighanem a létéért küzd, legalábbis a tőzsde így értékeli a számviteli trükközés után kialakult helyzetet.
A magyar leányvállalatok maguktól semmilyen közleménnyel nem reagáltak a helyzetre, de az Indexnek küldött válaszaik alapján az látszik, hogy a várható hazai következményeket illetően egyelőre mindenki bizakodó, nem tart a végeken negatív eseményektől.
Az Extreme Digital Zrt. közölte, hogy operatív működése – ideértve a financiális folyamatokat is – teljesen független a Steinhoff International csoporttól. Az Extreme Digital pénzügyi szempontból önálló, saját cash flow-val és likviditással rendelkezik. Ugyan a dél-afrikai cég az Extreme Digital 50,4 százalékos résztulajdonosa, de a magyar tulajdonostárs döntési jogai és lehetőségei megegyeznek a Steinhoff International jogaival és lehetőségeivel, emiatt a magyar online áruház helyzete teljesen egyedi, nem hasonlítható a csoporthoz tartozó más cégekhez. Az Extreme Digital Magyarország vezető online áruháza, tevékenysége stabil alapokon nyugszik, a vásárlók bíznak szolgáltatásaiban. Például az idei Black Friday akció során 20 százalékkal nagyobb forgalmat ért el, mint egy évvel korábban. Az Extreme Digital folyamatosan fejleszti szolgáltatásait, annak érdekében, hogy megőrizze piacvezető pozícióját. A jövő évre számos új projekt készített elő, amelyeket sok új, kreatív megoldás követ majd 2018-ban.