eur:
389.69
usd:
363.3
bux:
68091.79
2024. május 3. péntek Irma, Tímea

Matolcsy tudja, mit kell tenni az IMF-megállapodásért

"Néhány kulcsterületen előrelépést kell elérni: jegybanki függetlenség, pénzügyi intézmények, válságadók, költségvetés, adózás" - a felsorolás a folyamatban lévő hiteltárgyalások helyzetéről készített kormányzati jelentésében szerepel. A Matolcsy György által jegyzett, az Index birtokába jutott dokumentum szerint ezeket a kérdéseket kell rendezni ahhoz, hogy reményünk legyen a - várhatóan a 2008-ashoz hasonló, 17-20 milliárd eurós - hitel-megállapodásra.

A dokumentum szerint Magyarország a "2008. évihez hasonló nagyságrendű" hitelkeretet, nagyjából 17-20 milliárd eurót kaphat az Európai Uniótól és a Nemzetközi Valutaalaptól, "az IMF jelzése szerint készenléti hitel-megállapodás (SBA) megkötésére van esély, elővigyázatossági jelleggel" (2008 végén 20 milliárd euróról szólt a megállapodás, de a pénz egy részét nem használta fel, illetve le sem hívta hazánk).

Amíg azonban eljutunk a mostani hiteltárgyalások végére, rögös lesz az út, derül ki "a kormány részére a Magyarország, valamint a Nemzetközi Valutaalap és az Európai Unió között folyamatban lévő hiteltárgyalások helyzetéről" készített összefoglalóból.

A nemzetgazdasági minisztériumban készített dokumentumból kiderül: a kormány tisztában van azzal, hogy Brüsszelen múlik a magyar hitelkérelem sorsa. "Az IMF hangsúlyozta, hogy addig nem fog hivatalos tárgyalásokba bocsátkozni, amíg Magyarország a nyitott kérdésekben nem jut egyezségre az EU-val [...] az egyezségnek az IMF számára is megnyugtató feltételeket kell tartalmaznia [...] néhány kulcsterületen előrelépést kell elérni: jegybanki függetlenség, pénzügyi intézmények, válságadók, költségvetés, adózás" - olvasható a Fellegi Tamás miniszter amerikai tárgyalásairól szóló részben.

"Magyarország helyzete az IMF-EU-hitelkérelem elbírálása és feltételrendszerének kialakítása miatt bonyolult" - ismerteti a jelentés a brüsszeli Bizottság és az Európai Központi Bank (EKB) álláspontját. Ezt a helyzetet az uniós biztosok kollégiumának "az országgal kapcsolatos ajánlásai és döntései" - köztük a túlzottdeficit-eljárás folytatása - "tovább komplikálják".

A kormány tisztában van azzal, hogy a magyar mozgástér szűkös: "a Bizottság világossá tette, hogy az MNB függetlenségének szavatolását és az Uniós Alapszerződések előírásainak tiszteletben tartását előfeltételéül kell szabni a(z) (elővigyázatossági) hitelprogramra vonatkozó tárgyalások megkezdésének" - olvasható a jelentésben.

Téma leszünk

A dokumentum kitér arra is, hogy milyen további lépések várhatók a magyar hitelkérelem ügyében. Eszerint az uniós pénzügyminiszterek tanácsa, az Ecofin január 24-i ülésén "vitás napirendi pontként szerepel a magyar program-felülvizsgálat, illetve a hitelkérelem ügye". Az NGM arra számít, hogy a testület következő, február 21-i ülésén születhet döntés a magyar kérdésről, és megjegyzi, amit a múlt hét óta tudunk: Brüsszel "kilátásába helyezte a kohéziós források felfüggesztését a túlzott deficit eljárással kapcsolatos ajánlások nem teljesülése miatt".

A dokumentumból kiderül: továbbra sem lehet tudni, mikor kezdődik meg a mostani előkészítő körök után a formális, érdemi hiteltárgyalás Magyarország és a nemzetközi szervezetek között. Erről csak annyit olvashatunk: "a hivatalos tárgyalások csak az EU és az IMF koordinált álláspontjának kialakítását követően indulhatnak el" - ez az álláspont viszont vélhetően csak akkor születik meg, ha a korábban felsorolt előfeltételekről sikerül megállapodni.

Brüsszel a szigorúbb


Emiatt változatlanul nem lehet tudni azt sem, milyen hitelt és milyen feltételekkel kaphatunk. Ami biztos: az uniótól úgynevezett fizetésimérleg-támogatásra, míg a Valutaalaptól készenléti hitelkeretre számíthatunk (vagyis ugyanolyan programokra, mint 2008-ban). Azonban ezek "összege és feltételrendszere, az ahhoz kapcsolódó gazdaságpolitikai feltételek még nem ítélhetők meg biztonsággal". Amit általában tudni lehet ezekről a pénzügyi programokról, hogy "ugyanarra a makrogazdasági feltételrendszerre, de más technikai feltételekre" alapozzák őket.

Az IMF-hitel ugyanis a pénzt kérő állam "egyoldalú kötelezettségvállalásán alapul". Ezeket a kötelezettségvállalásokat egy szándéklevélben kell rögzíteni, és "nem kapcsolódik hozzá a pénzügyi kondíciókat rögzítő hitelszerződés". Az unióval ugyanakkor egy úgynevezett egyetértési megállapodást kell aláírni, azt "a brüsszeli Bizottság és a nemzeti hatóságok jegyzik, és a pénzügyi technikai feltételeket külön hitel-megállapodás rögzíti".

A dokumentumból kiderül, hogy a hiteltárgyalások után is Brüsszel marad szigorúbb. Az unió ugyanis minden hitelrészlet felvételéhez előírja külön pénzügyi szerződések megkötését. Ezzel szemben "az IMF esetében a rögzített teljesítménykritériumok eléréséhez szükséges kormányzati lépések megtételében inkább van mozgástér". A valutaalapot lényegében csak a hiánycél követése érdekli, "míg az EU-hitel egyes részleteinek lehívásához kapcsolódó feltételek a gazdaságpolitikai vállalások mellett konkrét jogszabályok elfogadására vagy módosítására vonatkozó lépéseket is tartalmaznak".

Címlapról ajánljuk

Rendkívüli belpolitikai vihar lett egy atomerőműves cikkből Németországban

A havonta megjelenő, elemzésekre, illetve háttérjelentésekre összpontosító népszerű Cicero című magazin azt állította, hogy az atomerőművek egy évvel ezelőtti végleges leállításáról született döntés meghozatala előtt kulcsfontosságú szakértői információkat hallgattak el az atomenergia alkalmazásának legfőbb ellenzője, a zöldpárti gazdasági miniszter előtt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.03. péntek, 18:00
Bakondi György
a miniszterelnök belbiztonsági főtanácsadója, a Stratégiai Tanácsadó Testület tagja
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×