Az, hogy az uóbbi 10 évben jelentős mértékben nő az idős járművezetők által okozott közúti balesetek száma, annak fényében különösen szembetűnő, hogy ugyanezen időszakban az összes többi korosztályban csökkent a balesetekben érintett sofőrök száma - írja a Bild cikke nyomán a blikk.hu.
A statisztikák szerint 2023-ban Németországban például a 75 év felettiek által okozott balesetek aránya elérte a 77 százalékot. Ez több mint 16 ezer esetet jelent, ami tíz év alatt 26 százalékos növekedés.
Az elöregedő társadalmakban nő az idősebb korosztály mobilitása is. Egy kutatás szerint 2008 és 2017 között majdnem megduplázódott a 75 év felettiek által évente megtett autós kilométerek száma, és a szakértők szerint ez a trend azóta is folytatódik.
A biztosítótársaságok szerint 75 év fölött jelentősen megnő a balesetek kockázata, mivel csökken a figyelem, a reakcióidő és a koncentrációs képesség.
Éppen ezért javasolják az úgynevezett "visszajelző vezetéseket", melynek során az idős sofőröknek egy tapasztalt oktató felügyelete alatt kell egy bizonyos időt vezetniük, ezt követően pedig visszajelzést kapnak a teljesítményükről. Fontos azonban tudni, hogy a jogosítvány érvényességére ennek nincs hatása.
Mint arról korábban az Infostart is beszámolt, az Európai Unióban is felmerült az idősek számára előírt gyakoribb jogosítvány-felülbírálat bevezetése.
Magyar vonatkozásban a KSH 2015-ös Közlekedési baleseti statisztikai évkönyvében található néhány adat az okozók életkora szerinti bontásban. Igaz, hogy ezek tíz évvel ezelőtti adatok, de ebből kiderül, hogy 45 éves kor felett egyre nő a járművezetők által okozott balesetek száma. 2010-ben 4839, 2015-ben pedig már 5797 45 éves kor feletti sofőr volt figyelmetlen, miközben a fiatalabb sofőrök egyre kevesebben karamboloznak.