eur:
389.76
usd:
364.83
bux:
0
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab
Driving car at motorway at high speed
Nyitókép: Darwel/Getty Images

Jogosítványhosszabbítás: mégiscsak baj van az idősekkel?

A német adatok szerint a balesetek okozásában az átlagon felül teljesítenek a 65 év felettiek.

Az Európai Unió tervei között szerepelt, hogy az idősebb autóvezetőket alkalmassági vizsga alá vessé jogosítványhosszabbításkor. A javaslat lekerült a napirendről, a kérdés azonban nem: vajon a 65 év felett járművezetők gyakrabban okoznak-e balesetet.

A német szövetségi statisztikai hivatal szerint az ittasság miatti közlekedési balesetek ritkák az időseknél, más típusú vezetési hibák azonban különösen gyakran fordulnak elő ebben a korcsoportban – írja a Kronen Zeitung alapján az autoszektor.hu.

Gyorshajtás az időseket érintő autóbalesetekben alig játszik szerepet, ehelyett a 65 év felettiek gyakran hibáznak forduláskor és manőverezéskor, és jóval nagyobb eséllyel követnek el elsőbbségi szabálysértést, mint a fiatalabb sofőrök.

Míg a balesetet szenvedett idősek körülbelül 22,3 százaléka követett el súlyosabb hibát, addig a fiatalabbaknál ez 19,2 százalék volt. A 65 év alattiaknál gyakrabban fordult elő, hogy figyelmen kívül hagyták más járművek elsőbbségét. Ezzel szemben az idős embereket lényegesen ritkábban vádolják túl szoros követéssel (10,8, illetve 16,3 százalék), gyorshajtással (5,2 százalék, illetve 11,4 százalékkal) vagy ittas vezetéssel (1,1 százalék, illetve 4,3 százalék).

A lakosságon belüli arányukhoz képest az idősebbek kisebb valószínűséggel lesznek részesei közlekedési baleseteknek, mint a fiatalok. Tavaly Németországban 77 700 65 év feletti ember szenvedett személyi sérüléssel járó balesetet, ami a balesetben érintettek mintegy 15,1 százalékának felel meg. A lakosságon belüli arányuk viszont 22 százalék. Ennek egyik oka a közúti forgalomban való alacsonyabb részvétel – például sokszor már nincs szükség munkába utazásra.

Ha azonban az idősek olyan balesetet szenvednek, amely személyi sérüléssel jár, gyakrabban okolják őket, mint a fiatalabbakat. Tavaly az esetek több mint kétharmadában (68,7 százalék) a 65 év felettiek voltak a fő bűnösök. A legalább 75 évesek közül négyből bő három érintett volt elsősorban a balesetért felelős (76,6 százalék), ami messze a legmagasabb adat az összes korcsoportban

Összehasonlításképpen: a 65 év alatti vezetők 55,2 százaléka volt a fő ok. Ebben a korcsoportban különösen a fiatal sofőrök okoznak aránytalanul sok balesetet: ha 18 és 20 év közötti fiatal felnőttek ültek az autó volánja mögött, az esetek 70,8 százalékában elsősorban ők a felelősek a balesetért.

Címlapról ajánljuk
A közvélemény-kutató cégek szerint vissza kellene szerezni a szakma hitelességét

"Egyre kevesebben árulják el..."
A közvélemény-kutató cégek szerint vissza kellene szerezni a szakma hitelességét

Átalakulóban vannak a közvélemény-kutatási módszerek, mivel egyre kevesebben hajlandók elárulni, hogy mely pártra szavaznának. A kutatócégek összefogást sürgetnek a szakmai hitelesség visszaszerzése és megtartása érdekében. Egyebek közt ezt hangoztatták a jelentősebb közvélemény-kutató cégek vezetői a Századvég Alapítvány konferenciáján.

Dobrev Klára a Ligetben: "fogd be a szádat, magyar dolgozó, mert különben kirúgunk, ezt üzeni Orbán Viktor kormánya"

Európai fizetéseket, európai nyugdíjat, európai egészségügyet, európai béreket sürgetett a Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd európai parlamenti (EP-) listavezetője szerdán Budapesten. Dobrev Klára közölte, erős Európát akar, amely minden magyarra tud vigyázni, akkor is, ha a kormánnyal szemben kell megvédenie őket.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Teljes adóreform kell az EU szerint, túl sok az igazságtalanság

Teljes adóreform kell az EU szerint, túl sok az igazságtalanság

Úgy ajánlásokat fogalmazott meg az Európai Bizottság az adórendszerek teljes átalakítására. A javaslatok többek között magukban foglalják a rendszeres ingatlanadók bevezetését vagy a már meglévők növelését és a munkaadói terhek csökkentését, különösen az alacsony jövedelemű adófizetők esetében. Az ajánlások célja a zöld átmenet elősegítése, a Covid19-világjárvány gazdasági hatásainak enyhítése, a gazdasági felépülés fenntartása, valamint a magas energiaárak hatásainak kezelése volt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×